Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
en anden form for ferie !!!
lillemanden
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-01-2013 15:30
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 614
Tilmeldt: 15.06.09
 Status: Offline

En anderledes ferietur i !!! juli 1985

Nu holder vi jo alle af Thailand, men et andet land som vi har befundet os rigtigt godt i er Norge.
Vi har jo båd og har sejlet en del til Norge i den .

Specielt en tur husker jeg som var det i går.

Vi sejlede fra København med kurs mod, Mandal men vejret blev dårligt under vejs , så skipper lagde kursen om, og gik mod Langesund, der har han sejlet meget som ganske grøn sømand 15 år gammel.griner

Det har nu aldrig generet mig at søen var høj og umulig at sejle i, men netop på denne tur skulle vi igennem et sted hvor brændingen slog op over nogle klipper , der skulle stå en kompasafmærkning , hvilket på de kanter bare er en jernstang banket ned i en sten.
Jeg blev sat til at finde den sk… stang med kikkerten, men da jeg så i kikkerten så jeg kun det frådende bølgehav der slog op over stenene.
Så jeg meddelte skipper , at skulle han derind så satte jeg mig på “ bange trinet “ det øverste trin ned til salonen. Og det gjorde jeg så, for vi skulle den vej. Ikke SE

Nå han fandt sin pind på stenen selv og da vi kom rundt om den var der fuldkommen fladt vand. Så i det skønneste vejr op forbi Porsgrunn

Vi sejlede så i det skønneste vejr op forbi Porsgrunn op til Skien.
Der var en sluse , som vi gik en tur hen og kikkede på.
Skipper syntes det kunne være sjovt at se hvor langt vi kunne komme op af kanalen.
Så af sted til havnemesteren i skien for , at høre om det var muligt at sejle derop.

Jo det kunne vi godt men, et stykke oppe deler kanalen sig og på den ene side var en bro , der desværre ikke var høj nok til , at vi kunne gå under med masterne.
Men vi kunne sejle helt op til Notodden ca. 40 sømil.

Vi forhørte os så om muligheden for , at købe et søkort ?? Jaaaaaaaa det var nu sådan , at der var ikke noget rigtigt søkort , men et som lokale sejlere i Notodden havde tegnet det kunne vi da få en kopi af.

Det sådan lidt med at . Holde til den ene side ved det store træ ud for kirken , og derefter så holde lidt til den anden side. Så havde man banker en pind i en sten hvor der kun var vand på den ene side, sådan fremdeles.
Nå vi blev enige om , at det lød spændende, så det måtte prøves.
Igennem slusen, gik fint , og det første møde med Norge fandt sted lige inden for. Ikke SE Der lå en stor sten som skipper lige måtte op og kysse blidt. Love

Det skulle dog vise sig da vi kom hjem , at det møde ikke var så blidt endda. Vi havde fået en revne i en svejsning på kølen. GræderThumb

Nå men da vi havde konstateret , at vi ikke tog vand ind, fortsatte vi turen.

Det berømte søkort, var jo hjemmestrikket , og det der med N S Ø V havde man glemt og hvor vi startede på kortet var der heller ikke nogen forklaring på.

JO det var spændende. Så kom der en Nordmand i en flot træskøjte, han kunne godt se vi vist var ude på “ dybt vand “ han spurgte så som den første “hvor dybt stikker du “ 1.80 m ok så kan du lige akkurat med forsigtighed snige dig igennem , men det er kun fordi der er høj vandstand !!

Men vi kunne følge efter ham , han skulle den vej. Det gjorde vi så.
Et stykke fremme satte han farten ned og råbte til os om , at holde helt ind under træerne, ( vi havde blade og små grene overalt bag efter )

De smed pludselig anker , det gjorde vi så også, jo de skulle lige have en svømmetur , der var meget strøm så havde vi ikke smidt anker havde vi været tilbage ved udgangspunktet.

Efter lidt mad og afslapning gik turen videre, skipper havde fået besked om , at han skulle holde sig lige bag ved “ lodsen “ på det næste stykke for der var kun lige dybgang nok til at kunne passere.

Da vi kom frem til et lidt bredere sted på kanalen, sagde lodsen farvel , de ville blive der natten over , men vi kunne bare fortsætte til Notodden, nu var der ikke flere problemer.

Da vi ankom til Notodden, var det en sensation for det første var vi udlændinge, for det andet var det et stort skib set i forhold til deres som jo på det tidspunkt var mest snekker.

De kom løbende med en meget lang sammensat ledning så vi kunne få strøm ombord, vi havde ikke det store behov, men nænnede ikke at sige det. Der var en strøm af mennesker ned forbi os for at se på de underlige danskere der var sejlet op af elven.

Vi fik hjemmebagt kage, og tilbud om frisk fisk fanget i elven ( uhm den smagte dejligt ).

Dagen efter sejlede vi så den anden vej, skipper havde noteret hvor der var de værste problemer, så vi slap ned uden sammenstød med Norge.





godag
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
sank
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-01-2013 15:47
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1835
Tilmeldt: 05.10.09
 Status: Offline

Græder Ja her kan i se hvad jeg er bleven udsat for gennem årene Shock og nu Alaska Farvel
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
AK81
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 05-01-2013 10:40
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 331
Tilmeldt: 09.11.11
 Status: Offline

@lillemanden

En anderledes ferietur i !!! juli 1985, skriver du, måske ja anderledes, men en ferietur der ikke kan købes for penge, en tur som i vil huske og folk i Notodden vil snakke om i mange 100 år

De er Skøre de Danskere Grin
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
FCK
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 06-01-2013 15:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 2508
Tilmeldt: 17.10.10
 Status: Offline

tak for en sjov sejlturThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
InCabinet endorses exempting air travelers from filling TM6 form Hele Thailand 1 14-06-2022 18:51
Krigen fanger russere på ferie i Thailand Hele Thailand 2 13-03-2022 12:54
Danmark vil foreslå, at rejsebureauer under coronakrisen må give et tilgodebevis for aflyst ferie. Nyheder på dansk 1 13-05-2020 19:43
Ferie Koh Kradan Trang Hele Thailand 8 10-09-2018 13:57
Variomatic og anden galskab Udenfor Thailand 4 16-07-2018 15:59

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.57 sekunder | 99,082,047 Unikke besøg | jQ Blog