Danske toldere kan inddrage skattegæld hos rejsende der har store kontantbeløb på sig.
Skat har autoriseret lufthavnstolderne i Billund og Københavns Lufthavn
i Kastrup med beføjelser som fogeder. Det betyder, at folk,
der bliver afsløret med store kontantbeløb på sig og samtidig
har en skattegæld, nu risikerer at få gjort udlæg i kontantbeholdningen.
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
- Hvis man bliver stoppet i sikkerhedskontrollen med et stort kontantbeløb,
tjekker vi automatisk vedkommende i vores register.
Og hvis man har gæld til det offentlige, kan vores toldere tømme
lommerne på stedet så at sige. Det siger vicedirektør i Skat Ole Morsing til avisen.
Gældsinddragelsen sker i forbindelse med kontrollen af, om en
person har for mange kontanter med sig ud af landet. I henhold
til terrorloven må man højst tage 10.000 euro (ca. 75.000 kroner)
med ud af Danmark. Større beløb skal deklareres og godkendes af Skat.
Puha bamse du må ikke skrive sådan noget, man bliver sgu da helt nervøs, men ok heldigvis er det ikke det offenlige jeg skylder penge. Har heller ikke så mange kontanter på mig så det er ikke sådan de får pengene af mig*DR*
Antal indlæg: 162 Tilmeldt: 12.05.09 Status: Offline
Hvis I har en Thailandsk bankkonto med mange penge på, og skylder penge i Danmark, skal I ikke føle Jer for sikre.
Jeg læste for nogle år siden, om en tysker, der pludselig fik tømt sin bankkonto, af "fogeden" her i Thailand.
Tyskeren skyldte et pænt stort beløb til et tysk firma, og dette firma havde mistanke om at tyskeren måske havde penge i banken i Thailand. Det tyske firma henvente sig til et spicial detektivbureau, der er eksperter i at opsnuse bankkonti. Det er nu slet ikke så svært, idet de ansatte detektiver er tidligere bankansatte der blot ringer til en tidligere kollega i bankerne, og som vi alle ved - længe leve korruptionen.
Det tyske firma fik banko, og det gjorde detektiven og den bankansatte også.
Tænk hvis SKAT fik samme gode ide.
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.