Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Syng med På ØK sangen

Oprettet af yindee d. 30-12-2014 14:46
#1

ØK Sangen




1.)
Når vi forlader frihavnen og stævner ud mod øst
Vi føler alle savnet, men vi har dog denne trøst
Når vi passerer Suez og Colombo og Penang
Er vejen til vort andet hjem dog ikke mer' så lang
For det var pigerne i Singapore og pigerne i Penang
Det var pigerne i Bangkok og så dem i Koh Sichang
Det var noget af det bedste, som vi mødte på vor vej
Der var nok af kærlighed til både dig og til mig.



2.)
Når vi ankommer Koh Sichang og lader "krogen" gå
De kommer alle ilende, de søde piger små
Det er San og Din og Sin og hende som du havde sidst
Du havde måske ingen, da var rejsen mere trist
For det var pigerne i Singapore og pigerne i Penang
Det var pigerne i Bangkok og så dem i Koh Sichang
Det var noget af det bedste, som vi mødte på vor vej
Der var nok af kærlighed til både dig og til mig.



3.)
Og når vi så forhaler op til "Old Mosquito Bar"
Vi skynder os til lejderen og straks en sampan tar'
De næste fjorten dage, da har vi jo hjemme her
Vi glemmer alle sorger og vi glemmer alt besvær
For det var pigerne i Singapore og pigerne i Penang
Det var pigerne i Bangkok og så dem i Koh Sichang
Det var noget af det bedste, som vi mødte på vor vej
Der var nok af kærlighed til både dig og til mig.



4.)
Når vi så vender hjemad mod den danske jord igen
Vi glemmer alle pigerne og siger ingen ting
For nogen af os bliver det jo nok en sørgelig sang
De ser ej mere Bangkok og slet ikke Koh Sichang
For det var pigerne i Singapore og pigerne i Penang
Det var pigerne i Bangkok og så dem i Koh Sichang
Det var noget af det bedste, som vi mødte på vor vej
Der var nok af kærlighed til både dig og til mig.


Herunder ses en lidt anderledes udgave af ØK-sangen.

www.thai-dk.dk/uploads/zzoksang4.jpg


tak for verdens bedste side om søens folk http://snesejler.dk/

Redigeret af ADM d. 08-01-2015 15:31

Oprettet af NFP d. 30-12-2014 17:35
#2

Det er en kanongod hjemmeside Willy Brorson har faaet strikket sammen.

Oprettet af skipper d. 30-12-2014 18:27
#3

Han har gjort et kæmpearbejde NFP, og tak for det:TUP

Oprettet af skipper d. 30-12-2014 18:33
#4

Herfra hvor jeg sidder, fungerer yindees link ikke.
http://snesejler....

Oprettet af skipper d. 31-12-2014 03:16
#5

Jeg sad og kom til at tænke på en oplevelse jeg havde da jeg sejlede med en produkttanker der gik mellem de små øer i Indonesien.

Vi havde haft lidt fest i baren på skibet, der var mange piger om bord og de syntes vi skulle forhale op til et hotel de kendte.
Som sagt, så gjort.

Hele banden op i en lille flåde af ricksshaws, og op til hotellet, der vel nærmere var et stort træhus ude i junglen, med en lang veranda der gik i hele bygningens længde, hvor vi lejede hele den øverste etage (der var kun to).

Jeg forsvandt ind på rummet med min tirak, da jeg var kommet i det formeringsvenlige hjørne((11((

Pludselig gik døren op, og maskinchefen stod i døren, splitter nøgen, han plejede ellers at gå rundt i kedeldragt.

Hvad laver du sagde han?

Øhh, svarede jeg.

Kom nu her ud og drik en bajer med os andre sagde han!
Joeh sagde jeg, jeg skal bare lige have bukser på.

Gu skal du ej, sagde han, kom nu!

Og så sad vi der i tropenatten, splitter nøgne alle sammen, og drak kolde øller, og lyttede til insekterne, og det føltes som den naturligste ting i verden.

Hvor finder man en arbejdsplads som den i dag?

Oprettet af NFP d. 31-12-2014 06:06
#6

skipper skrev:
Herfra hvor jeg sidder, fungerer yindees link ikke.
http://snesejler....


Du mangler en plug-in tror jeg.

http://get.videol...-win32.exe

Oprettet af NFP d. 31-12-2014 08:30
#7

skipper skrev:
Han har gjort et kæmpearbejde NFP, og tak for det:TUP


Det er imponerende hvad Willy har bedrevet.

Jeg kom i kontakt med Willy for en del aar siden efter jeg havde set et afsnit omkirng "Mordets afskedsfest" og jeg kontaktede ham og naevnte at jeg kendte "Mordet" eller "Det uopklarede Mord" rimelig godt.

Det medfoerte bl.a. at jeg sendte Willy en stak lysbilleder og eftersom der ogsaa skulle beskrivelse til lysbillederne saa kom der et helt afsnit ud af det paa Snesejler.dk. Her er saa mine erindringer fra det gode skib ms "Andorra" med "Mordet", "Hardy Halvkraft" osv.


http://www.snesej...bill71.htm

Oprettet af IT d. 31-12-2014 09:57
#8

NÅ nå AP Møller var nu ikke så ringe enda((7))

Oprettet af yindee d. 01-01-2015 02:24
#9

IT skrev:
NÅ nå AP Møller var nu ikke så ringe enda((7))



jeg var en af de heldige som kom ind ved A.P.M. den grimme ælling ((7)) ØK var det fine og store rederi hvor man holdte en hvis stil på hovedkontoret

Jeg var ellers selvskrevet til at komme ind i varmen min onkel var kaptajn i rederiet, og af den gamle skole netop derfor valgte jeg først rederiet Tholstrup derefter AP Møller

jeg har kun gode minder fra dengang hvor der var søfolk til

Oprettet af skipper d. 04-01-2015 12:23
#10

For mig var ØK drengedrømmen om alt der var eksotisk og spændende.
Mærsk? Jo det var da en arbejdsplads, men særlig spændende var det ikke.
Mest supertankere og container skibe, med et enkelt lysglimt i blandt.
De bedste skibe jeg sejlede med var J. Lauritzens reefer både med bananer fra Sydamerika til Europa.
Sikke stemning og sammenhold der var, alle spiste sammen, og sad og drak sjusser sammen i den fælles bar om aftenen, vi gik også i land sammen.
Vi blev rystet sammen som besætning, og lærte at kende hinanden på en helt anden måde end man gjorde hos andre rederier.

Oprettet af NFP d. 04-01-2015 13:04
#11

skipper skrev:
For mig var ØK drengedrømmen om alt der var eksotisk og spændende.
Mærsk? Jo det var da en arbejdsplads, men særlig spændende var det ikke.
Mest supertankere og container skibe, med et enkelt lysglimt i blandt.
De bedste skibe jeg sejlede med var J. Lauritzens reefer både med bananer fra Sydamerika til Europa.
Sikke stemning og sammenhold der var, alle spiste sammen, og sad og drak sjusser sammen i den fælles bar om aftenen, vi gik også i land sammen.
Vi blev rystet sammen som besætning, og lærte at kende hinanden på en helt anden måde end man gjorde hos andre rederier.


Nu var det ikke en drengedroem som gik i opfyldelse for mig. Maaske tilfaeldighedernes spil, hvem ved ? Under alle omstaendigheder har det vaeret lidt af et eventyr og et par cirkler er blevet rundet i og med at min foerste ankomst til Thailand var Samutprakan for 49 aar siden og nu bor jeg i Samutprakan. Min foerste udstationering var Bangkok og sluttede af i Bangkok og i mellemtiden har der saa vaeret baade gode og daarlige oplevelser baade indenfor det private og firmamaessigt.

Oprettet af yindee d. 04-01-2015 13:15
#12

hej NFP

vi har været i Bangkok på samme tid den gang for længe længe siden
du i ØK jeg i AP

ja det var et eventyr den gang ((5))

Oprettet af NFP d. 04-01-2015 13:29
#13

yindee skrev:
hej NFP

vi har været i Bangkok på samme tid den gang for længe længe siden
du i ØK jeg i AP

ja det var et eventyr den gang ((5))


En del af eventyret og oplevelsen. Jeg er krediteret for et par billeder fra dengang.

http://www.snesej...bill77.htm

Oprettet af skipper d. 04-01-2015 13:37
#14

Bådsen med Fru Jensen kan jeg genkende, han var skæv som rundetårn((7))

Redigeret af skipper d. 04-01-2015 13:37

Oprettet af NFP d. 04-01-2015 14:26
#15

Jeg mener at de "eventyr" som vi oplevede for adskillige aar siden at de eventyr findes ikke i dag.

Containerskibene ligger langt udenfor og er der kun i kort tid. At opleve 10 dage i Bangkok var noget saerligt samt i Hong Kong hvor skraedder Thomsen og Henderson & Co. holdt til. Henderson & Co var der stadigvaek sidst jeg var i Hong Kong for nogle aar siden, men forretningen gik ikke saerlig godt.

Oprettet af skipper d. 04-01-2015 19:25
#16

De fleste danske søfolk der har sejlet på Hong Kong kender Thomsen, man blev jo lidt imponeret over hvor godt dansk nogle af dem talte.
Jeg har for mig at de havde en slags tilknytning til Danmark, og havde opholdt sig der i flere år, jeg kan huske vi talte om det, og om hvorfor de talte så godt dansk, men kan ikke længere huske hvilken tilknytning det var.

Oprettet af eneber d. 05-01-2015 09:30
#17

NFP skrev:
Jeg mener at de "eventyr" som vi oplevede for adskillige aar siden at de eventyr findes ikke i dag.

Containerskibene ligger langt udenfor og er der kun i kort tid. At opleve 10 dage i Bangkok var noget saerligt samt i Hong Kong hvor skraedder Thomsen og Henderson & Co. holdt til. Henderson & Co var der stadigvaek sidst jeg var i Hong Kong for nogle aar siden, men forretningen gik ikke saerlig godt.


i dag har søfolk, de få der er tilbage adgang til internet og mobiltelefon, de er på søen i ca 4 mdr derefter holder de ferie, i gamle dage var vi ude i 15 mdr før vi kunne få en frirejse til det land hvor vi boede

i dag ankommer skibet på klokkeslæt og stævner ud efter få timer

eventyret er forbi det sluttede i 80'erne hvor de store skibe blev bygget

Oprettet af eneber d. 05-01-2015 09:34
#18

I dag er det kæmper der stikker i søen




Oprettet af skipper d. 07-01-2015 14:37
#19

Nu fik vi ØK-sangen, så skal vi også have Mærsk-sangen.:TUP



Oprettet af yindee d. 08-01-2015 02:41
#20

Nu fik vi ØK-sangen, så skal vi også have Mærsk-sangen.


ja der var et godt rederi vi hade pligt til at drikke 2 øl om dagen resten købte vi sort hos høkeren pris 70 øre for en San Miguel

en flot skude fra en svundet tid


www.thai-dk.dk/uploads/zzznikoline.jpg



jeg var hyret som koksmat ombord, men lavede mad til besætningen på 34 mand (kokken forsvandt bare, vi så ham aldrig igen)

Redigeret af ADM d. 08-01-2015 03:21

Oprettet af AL 48 d. 08-01-2015 03:22
#21

yindee skrev:
Nu fik vi ØK-sangen, så skal vi også have Mærsk-sangen.


ja der var et godt rederi vi hade pligt til at drikke 2 øl resten købte vi sort hos høkeren pris 70 øre for en San Miguel

en flot skude fra en svundet tid


www.thai-dk.dk/uploads/zzznikoline.jpg



jeg var hyret som koksmat ombord, men lavede mad til besætningen på 34 mand (kokken forsvandt bare, vi så ham aldrig igen)



Jeg mener, at der dengang for mange år tilbage var en uskreven regel, som sagde at når man sejlede (var til havs), så måtte man ikke klage over kokken. - Men så kunne han sgu lige vente til trosserne var i land igen ((1((((7))
Måské derfor jeres kok "forsvandt".((7))

Oprettet af skipper d. 08-01-2015 18:36
#22

Vi manglede ikke noget i Mærsk, som yindee skrev, vi havde vore 2 bajere hver dag, og så kunne vi gå op til skipperen og få en kasse mere, eller en flaske vodka ekstra hver måned, eller købe det hos høkeren, hvis man ellers opførte sig ordentligt.

Ikke som Donkeymanden, der bankede på døren til Kaptajnen, kl. 3 om natten, splitternøgen, og gerne ville have en bon på en flaske Vodka hos høkeren.)nej)
Den faldt ikke i god jord!!
Skal jeg huske at sige.

Men ellers gik det da nogenlunde

Oprettet af yindee d. 09-01-2015 03:16
#23

skipper skrev:
Vi manglede ikke noget i Mærsk, som yindee skrev, vi havde vore 2 bajere hver dag, og så kunne vi gå op til skipperen og få en kasse mere, eller en flaske vodka ekstra hver måned, eller købe det hos høkeren, hvis man ellers opførte sig ordentligt.

Ikke som Donkeymanden, der bankede på døren til Kaptajnen, kl. 3 om natten, splitternøgen, og gerne ville have en bon på en flaske Vodka hos høkeren.)nej)
Den faldt ikke i god jord!!
Skal jeg huske at sige.

Men ellers gik det da nogenlunde



har aldrig haft grund til at klage over Mærsk, man fik syntes jeg en fin behandling så længe du passede dit arbejde og ikke var alt formeget ædru ((7))

Oprettet af skipper d. 14-01-2015 16:05
#24

Jeg sad tænkte på hvad det farligste var jeg havde gjort til søs.
Og kom til at tænke på en hyre jeg tog med trusserederen Lønborg.

Skibet lå i Rotterdam, og vi havde en last til Dublin.

På vej over Den Elgelske Kanal løb vi ind i en storm.
Midt på natten blev vi vækket, og fik ordre til at tage redningsvestene på os, da skibet var synkende.

Det viste sig at lugerne på bakken var dårligt skalkede, og at skibet tog vand ind, og blev tungere og tungere, og at stævnen lå i niveau med havet.

Alle var selvfølgelig oprevne, men alle matroserne nægtede at gå på dæk, selvom det vel var deres opgave.

Så det blev til at jeg, og en engelsk donkeymand, måtte klatre derud, i vand til livet, medbringende en forhammer, til at slå døren åben med.
Det lykkedes, og det var dejligt afslappende at se stævnen rejse sig, må jeg indrømme((7))

Oprettet af skipper d. 14-01-2015 16:23
#25

Og enden på historien blev selvfølgelig at jeg fik fem kolde tæer i røven, ved først givne lejlighed, skipperen havde fået sig et forklaringsproblem.
Sådan kan det gå, når man ikke passer på.((7))

Oprettet af yindee d. 15-01-2015 01:28
#26

skipper skrev:
Og enden på historien blev selvfølgelig at jeg fik fem kolde tæer i røven, ved først givne lejlighed, skipperen havde fået sig et forklaringsproblem.
Sådan kan det gå, når man ikke passer på.((7))

:o

jeg har aldrig lavet noget forkert, tror jeg nok

en søndag blev der serveret 2 retter mad, straks kom 3 styrmanden i kabyssen medbringende 4 øl , han ville ikke klage, men de havde al så krav på tre retter om søndagen

jeg gjorde ham opmærksom på at med 4 øl kom man ikke langt, der kom 4 mere

ok i får tomatsuppe var svaret, 5 liter lunken vand blev blandet op med en dåse tomatpure, så blev den suppe serveret

igen kom styrmanden på banen medbringende 4 øl, han var glad for tomat suppen, men han syntes der manglede lidt indhold i den eller fine suppe, ok 500 gram rå ris blev heldt i suppen

nu var alt ok, jeg blev ikke fyret, for gode kokke var der mangel på

Redigeret af yindee d. 15-01-2015 02:49