Oprettet af thai d. 25-10-2019 05:15
#1
Koncernchefen i Thai Airways International erkender, at der er brug for øjeblikkelig handling. Han afviser dog efterfølgende, at selskabet er truet på sin eksistens.
Det er ikke mere end et par uger siden, at koncernchefen i Thai Airways International, Sumet Damrongchaitham, afviste, at selskabet har likviditetsproblemer. Selskabets pengestrøm var sund, og forretningen fungerede som sædvanligt, lød det.
Men dette er imidlertid langt fra tilfældet, viser det sig. Thai Airways-koncernchefen fortæller nu, at flyselskabet befinder sig i en stor krise, hvor snarlig handling er nødvendig for at overleve.
”Konkurrencen er meget voldsom i år. Thai er virkelig i krise. Næste år skal vi gøre vort bedste. Hvis personalet ikke ved dette og ikke gør noget, vil der ikke være tid nok til at kæmpe os tilbage. I dag er der meget lidt tid tilbage. I dag er der ingen komfortzone. Alle vil drukne, hvis fartøjet synker,” sagde Sumet Damrongchaitham – ifølge det sædvanligvis velunderrettede thailandske medie Bangkok Post – tirsdag til sine ledende medarbejdere i flyselskabets hovedkvarter i Bangkok.
Konkurrence har kostet dyrt
Koncernchefen opfordrer sine medarbejdere til at støtte selskabets forsøg på at få økonomien på rette vej igen, da det ellers risikerer at gå konkurs.
”I dag ønsker jeg, at personalet skal forenes for at overvinde hindringerne. Ellers vil det nationale flyselskab lukke ned. Der er stadig tid til en løsning, men der er ikke meget tid,” lød den dystre udmelding fra Sumet Damrongchaitham.
Problemerne i Thai Airways skyldes blandt andet, at selskabet har mistet sit markedslederskab på eksempelvis de nordlige ruter til østasiatiske destinationer, fortæller han. Ruter, som typisk har genereret en tredjedel af flyselskabets indtægter, men hvor lavprisflyselskaber nu har besværliggjort tingene for Thai Airways. Også indtægterne på de europæiske ruter har været faldende.
Vil reducere de højeste lønninger
Thai Airways, der beskæftiger over 20.000 medarbejdere, vil reducere sine omkostninger ved blandt andet at mindske lønningerne til ledende medarbejdere. Der vil heller ikke være råd til bonus til medarbejderne, da overlevelse har topprioritet, lyder det. Herudover er der også lagt op til besparelser i catering-afdelingen.
Thai Airways kom ud af første halvår af 2019 med et underskud på næsten 6,8 milliarder baht, hvilket svarer til 1,5 milliarder danske kroner.
Den økonomiske krise i Thai Airways har gentagne gange udskudt en ellers planlagt flådeudvidelse. Selskabets bestyrelse har afvist ledelsens seneste forslag om køb af 38 Boeing- og/eller Airbus-fly.
Den thailandske stat ejer 51,03 procent af aktierne i Thai Airways International.
Afviser at være lukningstruet
Efterfølgende har Thai Airways måttet udsende en pressemeddelelse, hvor selskabet præciserer, at de meddelelelser, der blev givet på det omtalte møde med personalet, er blevet misforstået og havde til hensigt at skabe opmærksomhed omkring den vanskelige konkurrencemæssige situation.
“Med alt, hvad vi har i vores magt, bekræfter Thai, at selskabet har evnen til at komme igennem den vanskelige konkurrencesituation. Thai er meget langt fra at lukke ned,” hedder det i en erklæring fra selskabet på vegne af Sumet Damrongchaitham.
kilde: https://check-in....r-i-krise/
Redigeret af thai d. 25-10-2019 05:16
Oprettet af thai d. 25-10-2019 05:19
#2
det går godt eller gør det((6))
Alvorligt motorhavari på Thai-fly
En Boeing 777-300ER fra Thai Airways måtte afbryde starten fra Bangkok, da der opstod en alvorlig fejl i venstre motor. Det er kun 12 dage siden, at samme fly var i CPH.
Passagererne slap med skrækken, da et fly fra Thai Airways måtte foretage en uventet nedbremsning på startbanen.
Det var en Boeing 777-300ER, som i søndags klokken 01.30 var klar til afgang på rutenummer TG970 fra Bangkok til Zürich i Schweiz med i alt 339 passagerer og 20 besætningsmedlemmer om bord. Flyet accelererede fra bane 01L, da piloterne tog en hurtig beslutning og afbrød starten ved lav hastighed – cirka 55 knob (102 kilometer i timen, red.). Det skriver Aviation Herald.
Det viste sig, at piloterne havde opdaget en fejl i venstre General Electric-motor af typen GE90. Flyet med registrering HS-TKL bremsede i sikker stil i nattemørket og vendte retur til området foran terminalen uden nogen skader til de ombordværende. Det stod klart, at et større stykke af det bageste motorskjold var blevet sprængt i stykker som følge af motorhavariet.
12 timers forsinkelse til Zürich
Thai Airways har efterfølgende rapporteret, at Boeing 777-300ER-flyet accelererede på startbanen, da venstre motor havarerede, hvilket fik piloterne til at afbryde starten. En inspektion viste bagefter, at flyet ikke ville komme på vingerne foreløbigt. Da der umiddelbart ikke var et erstatningsfly klar, blev passagererne sendt på hotel resten af natten og den følgende formiddag.
I løbet af søndagen fik Star Alliance-selskabet Thai Airways skaffet et erstatningsfly – også en Boeing 777-300ER – og flyet nåede til Zürich med 12 timers forsinkelse. Dette fly havde registrering HS-TKK.
Motorhavareret fly i CPH
HS-TKL blev leveret til Thai Airways i oktober 2012, og flyet bliver primært anvendt på flyvninger til destinationer i Asien og Europa. Den 10. oktober foretog dette fly en rotation til Københavns Lufthavn på rutenumrene TG950 og TG951. Boeing 777-300ER-flyet har desuden været en tur til både Oslo og Stockholm i begyndelsen af oktober.
Det erstatningsfly, der blev sendt fra Bangkok mod Zürich i søndags, HS-TKK, har ligeledes været i København, Oslo og Stockholm i løbet af oktober. Senest havde den norske hovedstad besøg af det store tomotorede fly, der landede i Oslo Gardermoen i lørdags.
Thai Airways råder over i alt 14 Boeing 777-300ER, som er indrettet med to kabineklasser: Royal Silk Class og Economy Class, hvor der er henholdsvis 42 og 306 sæder. Flåden af langdistancefly hos Thai Airways består af i alt 84 – herunder både Boeing- og Airbus-modeller.
kilde: https://check-in....-thai-fly/
Oprettet af thai d. 03-11-2019 19:17
#3
Krisen kradser i flyselskab: Topchef går af
Det står skidt til i det gigantiske internationale flyselskab Thai Airways.
Og det har nu fået konsekvenser på ledelsesgangene.
Thai Airways bestyrelsesformand, Ekniti Nitithanprapas, trådte nemlig af fra sin post fredag. Det skriver ABC News.
Flyselskabet, der har direkte flyafgange mellem København og Bangkok, formåede ifølge ABC News at ende med et underskud på hele 220 millioner dollars (svarende til i omegnen af halvanden milliard kroner) i årets andet kvartal.
Mediet skriver også, at man i Thai Airwars giver skylden til en nedgang i den thailandske turisme og den globale flytransport.
Derfor har selskabet også været nødsaget til at sælge flere fly for at få likvider.
Krisen i flyselskabet har stået på i længere tid, og på flere flyruter har man også mistet markedsandelen til konkurrenterne.
kilde: https://www.bt.dk...ef-gaar-af
Oprettet af ATM d. 26-11-2019 09:51
#4
Nyt stort kvartalsunderskud i Thai Airways
Thai Airways må endnu en gang notere et milliardunderskud trods flere passagerer og færre omkostninger i tredje kvartal. Koncernchef tror på overskud i 2020.
Thai Airways fik endnu et stort underskud i regnskabsårets tredje kvartal, hvor nettotabet blev 4,7 milliarder thailandske bath (én milliard kroner) i forhold til et tab på 3,7 milliarder bath (830.000 kroner) i samme periode sidste år.
Driftsindtægterne faldt også i tredje kvartal til 46 milliarder bath (10,3 milliarder kroner), hvilket er fire procent lavere end driftsindtægterne i samme periode sidste år.
Thai Airways måtte notere det dårlige resultat på trods af, at det lykkedes for selskabet at reducere driftsomkostningerne i tredje kvartal med tre procent til 50,8 milliarder bath (11,4 milliarder kroner). Det er primært udgifterne til brændstof, som er faldet, mens eksempelvis personaleudgifterne er vokset.
Stærk aggressiv konkurrence
I en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet påpeger Thai Airways’ koncernchef Sumeth Damrongchaitham, at adskillige negative faktorer i øjeblikket påvirker luftfartsindustrien, hvilket får flere flyselskaber til at opgive driften. Thai Airways-chefen henviser blandt andet til den verdensøkonomiske situation, vedvarende stærk aggressiv markedskonkurrence, teknologiske problemer og politisk uro over hele kloden.
Thai Airways blev i tredje kvartal blandt andet påvirket af en stærk thailandsk valuta, ligesom man betalte den maksimale fratrædelsesgodtgørelse på 400 dages løn til en række ansatte med mere end 20 års anciennitet. Derudover blev Thai Airways påvirket af forsinkelser i motorreparationer fra motorproducenternes side.
Det thailandske flyselskab transporterede i tredje kvartal 6,6 millioner passagerer, hvilket er 0,8 procent flere end i samme periode sidste år. Passagervæksten var større end væksten i kapaciteten og dermed blev belægningsgraden forbedret med 2,5 procentpoint til 80 procent.
Håb om mindre tab i fjerde kvartal
Sumeth Damrongchaitham forventer, at tabene i fjerde kvartal vil begrænse sig til to milliarder bath. Fjerde kvartal er traditionelt højsæson for Thai Airways, når turister fra blandt andet Europa strømmer til Thailand.
Thai Airways har længe haft økonomiske problemer, men ifølge koncernchefen forventer selskabet igen at få overskud i 2020 efter gennemførelsen af en turnaround-plan, som blandt andet omfatter en reduktion af Thai Airways omkostninger.
Bestyrelsen i Thai Airways har for nyligt bedt selskabets ledelse om at revidere en plan om at købe 38 nye langdistance- og mellemdistancefly og udarbejde et nyt oplæg igen inden for seks måneder
kilde
https://check-in....i-airways/
Redigeret af ATM d. 26-11-2019 09:52