Oprettet af AL 48 d. 15-03-2014 12:01
#1
Der tales meget om dem,-men her er lidt om opfattelsen af dem. Thaiér har jo en helt anden opfattelse af dem end vi vesterlændinge har.
DET TREDJE KØN
Tekst og foto: Jesper Kiby Denborg.
Mænd og kvinder, homoseksuelle og heteroseksuelle, feminine og maskuline. Sådan opdeles verden i Danmark, men ikke i Thailand. Fra historisk tid har man i Thailand regnet med tre køn: det mandlige, det kvindelige og et i midten. En minoritet er ægte hermafroditter - procentdelen her er ikke større end i resten af verden - men de fleste er katthoyer. Det bedste ord at oversætte det med er ”ladyboys”, men det er ikke fuldt ud dækkende. Fysisk fødes katthoyerne som drenge, men de føler sig som piger. I Danmark ville den slags ”tvangstanker” føre til psykologsamtaler og mentalitetstests, men her er det anderledes.
Kønshormoner til 10-årige
Mange katthoyer i Thailand fortæller, at de allerede fra fire-fem års alderen vidste, at de ikke var drenge, men katthoyer, og det er helt normalt, at de allerede fra 10-13 års alderen begynder at tage kvindelige kønshormoner. Hormonerne langes over disken på ethvert apotek – også til skolebørn – og jo før de begynder, desto større langtidsvirkninger har hormonerne på knoglestrukturen, muskelmassen, huden og brystudviklingen. Og der er rigtig mange. I en skoleklasse kan der sagtens være en håndfuld katthoyer, som forsøger at overgå hinanden i skønhed. Og katthoyernes flamboyante og promiskuøse livsstil ligger langt fra den typiske bly og tilbageholdende livsførelse, de fleste thaier lægger for dagen.
Der afholdes jævnligt skønhedskonkurrence for de smukkeste katthoyer. Her er det Miss Esan (Miss Nordøstthailand)
Smooth as silk
Thaiernes naturligt glatte og ubehårede hud og relativt feminine og androgyne fremtonen gør en overskriden af kønnenes grænser lettere, så fyrene relativt let kan ændre udseende til at ligne piger. Men primært handler det om tolerance fra det omgivende samfund. Thaierne er sjældent fordømmende. Det udmønter sig ikke altid i accept, men tolerancen er stor.
Omtrent 95 procent af thaierne er buddhister, og det præger hverdagen og kulturen. De buddhistiske skrifter refererer til mere end to køn i beskrivelsen af verdens skabelse. Når en person fødes som katthoy, er det ifølge buddhismen en direkte konsekvens af dårlig eller promiskuøs opførsel i et tidligere liv. Men da handlingerne netop er sket i et tidligere liv, kan man ikke klandre den nulevende person – højst føle medlidenhed.
Drenge, der føler sig som piger, er et almindeligt syn i Thailand. Hvis man altså kan gennemskue katthoyernes oprindelige køn.
Tabu i kristne lande
Omvendt i vesten. I Biblen har man et binært kønssystem med Adam og Eva uden nogen mellemkategorier. Og kristendommen er formentlig den mest betydende faktor for tabuiseringen. Transseksualitet var indtil for få årtier siden end ikke noget, der kunne diskuteres i de kristne lande.
Først med 1960’ernes hippier blev der åbnet op for leg med kønnene, hvor mænd fik langt hår og kvinder cowboybukser, og i 1980’erne så de første græsrodsbevægelser for transseksuelle dagens lys i Amerika og Europa. Og senest er metroseksualiteten kommet med fodboldspilleren David Beckham som idealet som den bløde mand, der kan lege med sin kønsidentitet – dog uden at gå på kompromis med sin heteroseksualitet.
Katthoyerne under pres
I Thailand er det paradoksalt nok gået den anden vej. Katthoyerne tolereres bredt i det thailandske samfund, men i nyere tid er de mødt med større skepsis. De passer ikke ind i turistbrochurernes beskrivelse af ”Amazing Thailand”, hvor man har gjort et stort arbejde for at lægge det gamle ry som sexparadis på hylden. Især den nye middelklasse, der higer efter vestlige værdier, holder sig ikke tilbage fra diskrimination. Jeg har således oplevet, hvordan en gruppe på 10-12 katthoyer, der sad og spiste ved et gadekøkken, pludselig blev overfaldet af en større politistyrke. Nogle af dem blev arresteret natten over for ”potentiel prostitution”, men alt de gjorde, var altså at sludre med hinanden!
Mænd og bøsser
En anden trussel for katthoyernes overlevelse som identitet er bøsserne. Bøsser som begreb eksisterede ikke før 1960’erne, og ”gay” er først blevet et almindeligt ord i 1980’erne. Et seksuelt forhold mellem to mænd, der begge identificerer sig som mænd, findes ikke i traditionelt thailandsk landsby-liv, og bøsser er derfor blevet set på med undren og manglende forståelse.
Mange bøsser i Thailand er i virkeligheden katthoyer, altså "ladyboys" der føler sig som piger. Kønsskifteoperation eller ej.
Katthoyer derimod repræsenterer en gammel og kendt tradition, og deres identitet blev forstået, som at de hverken er mænd eller kvinder. Nu ses katthoyer imidlertid som noget forældet og fortidigt, mens bøsser repræsenterer det moderne, trendy og vesterlandske. En tusindårig subkultur er derfor truet af udryddelse og marginalisering af det 30 år gamle bøssebegreb.
Forhistorien gør også, at bøsser ikke betragtes som mænd. ”Mænd” og ”kvinder” er på thai per definition heteroseksuelle, og ”bøsser” og ”katthoyer” tilhører derfor en anden type køn. Det første repræsenterer i vestlig forståelse en seksuel identitet, det andet en kønsmæssig identitet. Man taler altså ikke om heteroseksuelle og homoseksuelle mænd, men om mænd og bøsser. Lesbiske har på samme måde deres særskilte kønskategorier ”tom” (maskulin lesbisk, fra ”tom boy”) og ”dii” (feminin lesbisk, fra ”lady”).
Kønnenes fleksibilitet afspejler sig også i sproget. Mens det danske sprog ikke skelner mellem køn, når vi taler om os selv (jeg, mig), men når vi taler om andre (han, hun, hr., fru, frøken), er det på thai lige omvendt. Her siger man ”pom ” som mand og ”dichan” som kvinde, når man taler om sig selv, ligesom man afslutter de fleste sætninger med et høfligt ”krap” eller ”ka” afhængigt af ens køn. Derimod kan man sige ”kauw” om både han og hun og ”Khun” i stedet for både hr., fru og frøken.
Katthoyer kan på den måde tilkendegive det køn, de identificerer sig med, i sproget, mens andre, der taler om katthoyer, ikke tvinges til at rubricere dem som enten mænd eller kvinder.
Luder med tap
Hvordan klarer katthoyerne sig så i dagens Thailand? Mange underholder i store cabaretshow – en slags drag show - med imponerende kostumer og flotte danse, hvor ingen kan se, at der bag det kvindelige ydre gemmer sig en mand. Nogle har ganske almindelige job, men bliver ofte ”gemt ad vejen”, så de ikke har kundekontakt, med mindre det da lige er i parfumeafdelingerne. Og så er der dem, der arbejder på "udebane" - på heteroseksuelle luderbarer og på bøssebarer.
Et eksempel er baren i Bangkoks luderdistrikt Patpong med det sigende navn ”Super Pussy”. Pigerne laver imponerende intimshows med bordtennisbolde, bananer, barberblade, nåle og fyrværkeri som effekter. Men 10 ud af de ca. 35 piger i baren er faktisk katthoyer. Kun et opmærksomt kenderblik afslører forskellene på de særdeles afklædte kroppe: lidt bredere skuldre og fladere ansigter, og et lag make-up, der måske er en anelse tykkere. Ellers er de fuldt ud opereret og klar til at give sig i lag med den første den bedste farang eller thai, der er villig til at betale omkring 100-200 kr. for et par timers eventyr. Og farangerne vil sikkert aldrig opdage, at den storbarmede skønhed efter vestlig definition blev født som dreng. På nogle af pigerne er kønsskiftet endnu ikke fuldendt, og kunden får et chok, når den smukke thaipige har noget mellem benene!
Bøssebarernes dilemma
På bøssebarerne er dilemmaet et andet. Mange barer ansætter katthoyer som tjenere. Katthoyerne nyder at være omgivet af alle de flotte faranger, og farangerne nyder de feminine thai-fyre. Men mange af tjenerne er altså katthoyer og føler sig derfor som kvinder, som ultimativt ønsker sig en kønsskifteoperation, når og hvis de får råd. Barejerne tillader imidlertid ikke, at tjenerne tager hormoner eller får for langt hår, da kunderne jo er til fyre. Katthoyerne bliver derfor nødt til at lægge bånd på sig selv og begrænse make-up’en og de feminine træk for at bevare deres job.
Og når farangerne går igen, kan de med et stort smil råbe ”bye, bye darkling”. Man kunne fristes til at tro, at det var dårligt engelsk for ”farvel, min elskede”, men på thai betyder det ”gå din vej, aberøv”!
Nit (tv.) og Rose smiler til fotografen. Nit er katthoy og har altid håret sat op, mens Rose er "almindelig" bøsse. Men når der er skønhedskonkurrencer ...klæder Rose sig også gerne ud som kvinde (til højre).
Alt kan ske i mørket.
Der er produceret flere thailandske film om katthoyer. To af dem bygger på virkelige hændelser. I Iron Lady (Satre Lek) vinder en gruppe ladyboys volleyball-mesterskaberne - til stor opstandelse blandt arrangørerne.
Den anden film er Beautiful Boxer, som handler om en genert dreng, der bliver en berømt og storvindende kickboxer for at få råd til sin ultimative drøm: at få en kønsskifteoperation og blive kvinde. Den virkelige Nong Toom, som Beautiful Boxer handler om, kom på briksen i 1999 for at blive en kvinde og er i dag model og skuespillerinde i Bangkok.
http://www.berejs...adyboy.htm
Redigeret af ADM d. 31-10-2016 01:49