Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: thai air klar til at annullere ordre på airbus 380

Oprettet af bamsen d. 09-06-2009 07:37
#1

[url]http://www.bangkokpost.com/business/economics/18137/thai-reconsiders-costly-jumbo-jet-deal [/url]

KUALA LUMPUR: Thai Airways International (Thai) synes klar til at annullere
sin ordre på seks A380 superjumbo jetfly, som det anser ikke rentabelt for
sine aktiviteter og til en samlet udgift på omkring US $ 1,8 milliarder, for dyrt at fonden.

Gennembanke Bhukkanasut, formand for THAI's Direktion,
viste det nationale luftfartsselskab's reviderede stilling til fremskaffelse
af verdens største civile fly, som det er aftalt at købe tilbage i 2007,
når transportøren blev kæmpet for at vejr sin værste finansielle krise i 49 år.

"Det er ikke økonomisk rentabelt at få og installere dette fly i vores netværk,"
Mr gennembanke sagde på sidelinjen af International Air Transport Association
(IATA) årlige generalforsamling bliver afholdt i Kuala Lumpur.

Luftfartsselskaber A380s har fundet det vanskeligt at opnå de udbytter de
forventes på grund af den globale økonomiske krise, høje driftsomkostninger
og en manglende fleksibilitet i at flytte fly gennem lufthavne, siger han.

"Det er en særlig mission fly og kan i øjeblikket opererer gennem otte lufthavne
rundt om i verden betyder, at du kan ikke sætte fly på ruter, som du måtte ønske," sagde han.

Med THAI's planlagte konfiguration af A380, luftfartsselskabet skal udfylde
88,8% af 501 pladser, bare for at bryde selv, sagde han.

"Vi er nødt til at gøre en stor turnaround beslutningen," siger han.

Han tilføjede, at den endelige afgørelse ligger hos den thailandske regering
og sagen skal klares ved finansloven og Transport ministerier.

Top Airbus ledere har allerede fornemmet THAI's nye holdning til A380,
og er efter sigende ønsker et møde med premierminister Abhisit Vejjajiva.

"Fra det transporterende synspunkt er A380 ikke giver økonomisk mening.
Min umiddelbare bekymring er at sætte THAI til at overleve den nuværende
storm og senere for at opretholde det luftfartsselskab," sagde han.

Når THAI lægger sin første A380 i luften i slutningen af 2011, flyets nyhed
kan have slidt off. Flyet kan derfor ikke længere appellere til passagerer,
som det i øjeblikket gør for Singapore Airlines og Emirates Airlines,
der har A380s med mere luksuriøse funktioner - såsom bruserum for
første klasse passagerer i tilfælde af Emirater.

"Det kunne være et tilfælde af Johnny kommer det seneste," Hr. gennembanke quipped.

THAI kan være ude af stand til at konkurrere effektivt med andre A380 operatører på ruter,
at flaget luftfartsselskab har haft i tankerne i et stykke tid, sagde han.

Luftfartsselskabet planlagt at flyve A380s på sin lange ruter, såsom Bangkok til London,
Paris og Frankfurt.

Men Airbus må ikke være i stand til at henvise de megajets Thai som planlagt i den seneste tidsplan, sagde han.

THAI er forberedt til "nogle acceptable" straf der følger af aftalen strid med Airbus,
men hr. gennembanke sagde forhandlinger kunne finde sted på
erstatte dobbeltdækkerbusser A380-jetfly med andre Airbus-fly.

"Der er ingen kontrakt, der ikke kan brydes eller re-forhandlet," sagde hr. gennembanke,
der pensioneredes som THAI's Executive Vice-president for kommercielle
anliggender to år siden og for nylig blev formand for selskabets direktion.

Finansiering af den megajets, der hver koster omkring $ 300 millioner,
samt andre nye fly under flyselskabets re-flygtig program vil
være en stor byrde for flyselskabet.

THAI kan blive nødt til at udbygge tjenesten år af sin flåde,
der nu i gennemsnit 12 år til 20 år for at reducere bekostning
af anskaffe nye jetfly, sagde hr. tæve.

"I stedet for at købe nye fly, vi kan opretholde THAI's appel ved
renovering af hytter, som koster meget mindre," sagde han.

De nationale luftfartsselskab, som har mere end 80 fly, som tidligere planlagt
at indkøbe mindst 46 fly i løbet af det næste årti, og at gå på pension 24 fly mere end 20 år i de næste fem år.

bamsen