Oprettet af yindee d. 17-12-2012 03:55
#1
Den danske fregat Iver Huitfeldt måtte undsætte dansk handelsskib i Omanbugten
Meget tyder på, at den danske fregat Iver Huitfeldt lørdag hjalp med at skræmme pirater væk fra det danske handelsskib Torm Kristina, der befandt sig i Omanbugten.
http://jyllands-p...950573.ece
så langt så godt nu mangler den danske fregat Iver Huitfeldt kun at hente de danske søfolk hjem fra deres levende helvede i Somalia
Oprettet af M55 d. 17-12-2012 09:34
#2
ekstrabladet
http://ekstrablad...885221.ece
Prisgivet af direktøren
KAPRINGEN af skibet MV Leopard kunne være undgået, men rederiet Shipcraft valgte at skære en irriterende udgift væk, og dermed var skibets besætning prisgivet. Det afslører Ekstra Bladet i dag.
SØREN LYNGBJØRN, Eddy Lopez og fire filippinske søfolk har været gidsler i 704 dage i den somaliske ørken. I over 23 måneder har de levet af ris eller pasta og beskidt vand, som de får udleveret af bevæbnede, khat-tyggende pirater.
IKKE BLOT gør rederiet fortvivlende lidt for at få gidslerne fri. Det er også den direkte årsag til gidslernes ulykkelige situation, viser det sig. MV Leopard var i januar 2011 beskyttet af bevæbnede vagter fra sikkerhedsfirmaet Specialized Marine Services Ltd.
DIREKTØR Claus Bech besluttede imidlertid, at vagterne skulle afmønstre i Salalah havn i Oman. Vagtmandskabets leder protesterede, men Claus Bech fastholdt sin beslutning. Han mente, at MV Leopard var så lille et skib, at det ikke ville blive opdaget.
MINDRE END 24 timer senere blev MV Leopard angrebet af somaliske pirater ...
SHIPCRAFTS ledelse har gjort sig bemærket ved at udvise en ophøjet ligegyldighed over for den kendsgerning, at seks af dets ansatte er i færd med at rådne op i den somaliske ørken. Alle andre gidsler, som blev taget ud for Somalia i 2011, er for længst forhandlet fri af deres fangenskab – blot ikke Shipcrafts folk.
REDERIETS nonchalance er frastødende og forargelig. Men med direktør Claus Bechs direkte medansvar for, at skibet blev et let offer for kaprerne, er kynismen himmelråbende.
INTET TYDER på, at appeller til Claus Bech og kumpaners anstændighedsfølelse kan finde noget mål. Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) siger, at han lægger pres på rederiets ledelse, men åbenbart ikke nok. Gør noget nu!