Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Betyder penge, principper mere end menneskeliv?

Oprettet af yindee d. 01-09-2012 00:44
#1

Per Larsen skriver i sin blog http://www.pelars...keliv.html



Betyder penge, principper mere end menneskeliv?

Efterhånden som gidselsagen med de seks søfolk fra LEOPARD trækker ud, og tilsyneladende er uløselig, må spørgsmålet unægtelig være, hvem og hvad er de seks søfolk gidsler for?

Vi ved at det er de forbryderiske, pengegriske somaliske pirater og deres bagmænd, der holder gidslerne fysisk fanget. Vi ved intet om hvad der er gået galt i de formodede forhandlinger, eller hvad udsigterne er for en snarlig frigivelse af gidslerne. I snart 20 måneder har de stakkels mennesker og deres familier måtte
leve i det uvisse om, hvad der er gidslernes endelige skæbne.

Gidsler selv har i disse 20 måneder levet i et sand helvede. De er syge, både fysisk og psykisk, af dette umenneskelige fangenskab i et land og en levemåde, der ligger så langt fra deres egen hverdag, som det overhovedet er muligt at komme.

De er under konstant bevogtning af sværtbevæbnede pirater, som ikke lader dem ude af syne et eneste øjeblik. Pirater, der ydmyger og fratager dem al menneskelig værdighed, alene i kraft af deres bevogtning. Pirater, der er påvirket af euforiserende stoffer, angiveligt for selv at kan holde deres tilværelse ud, og som selv er under et massivt pres fra andre piratgrupper, og derfor helt sikkert er både ustabile og aggressive.

Hvor ved jeg det fra, vil nogen sikkert spørge sig selv. Det ved jeg heller ikke mere om, end alle andre, undtaget de få som er involveret i selve gidselsagen. Men jeg har intet besvær med at forestille mig gidslernes lidelser, selv om det kun er i tankerne!

Og, efter min mening, er de seks søfolk fra LEOPARD lige så meget gidsler for et rederi, som i den grad har svigtet deres ansvar i denne tragiske sag.
Skal ikke gøre mig til dommer over hvad der er rigtig og forkert i rederiets handling af gidselsagen. At denne sag er meget anderledes end tidligere gidselsager, og dermed helt sikkert betydeligt vanskeligere at finde en løsning på, betyder ikke at rederiet er mindre ansvarligt!

Og meget tyder på, at rederiet i høj grad har svigtet dette ansvar. Jeg skriver udtrykkelig, tyder på, da der ikke er nogen, igen, udover de involverede i sagen, der ved hvad der konkret foregår, eller har foregået.
Men et er givet, rederiet påstår at de forhandler, og har gjort det hele tiden.
Rederiet har fået last og skib tilbage, og dermed har de givetvis ikke noget forsikringsselskab bag sig til at forhandle gidslernes frigivelse. Vi ved det ikke med sikkerhed, da rederiet har valgt ikke at træde frem med konkrete oplysninger!

Denne tavshed omkring konkrete oplysninger af gidselsagen, er der ikke noget unormalt i. Det er helt
almen praksis, anbefalet og påpeget af eksperterne på området. Derfor kan offentligheden kun have tiltro til, at alt går efter bogen.

Flere medier, bl.a. Ekstra Bladet, påstår det modsatte. Og, helt sikkert, langt han af vejen, med rette.
Rederiet har al den tid pirateriet ved Somalia har været aktuelt, besejlet dette farvand. Hele tiden været opmærksom på piratproblemet, og sikkert også fulgt de anvisninger og foreskrifter, der har været gældende i området.

Men et absolut pudsig træk forekom i 2008/09 hvor rederiets ejere trak 46,6 millioner kr. ud af rederiets samlede overskud på 48,3 millioner. Denne handling kan jeg kun tolke som følgende.

Netop i disse år eskalerede piratoverfald og kapringer helt vildt. Shipcrafts skibe blev også i den periode udsat for angreb, så de gode aktionærer så sikkert at deres penge var i fare, og det var med at få dem trukket ud af rederiet i tide.
Da deres værste drømme så blev viklighed den 12. januar 2011, hvor LEOPARD blev kapret, var kassen i rederiet tom!

Alene denne handling syntes jeg helt klart beviser, at rederiet har spekuleret i, at hvis uheldet var ude, skulle der ikke være noget for piraterne at hente.

Læs venligst artiklen - Sådan ligger landet med rederiet Shipcraft - HER

At piraterne ikke fik skib og last, men ”desværre” kun de seks søfolk, bevirkede at der ikke var nogen forsikring der dækkede kidnapningen af Eddy og hans besætning. Det må de stakkels søfolk så lide under den dag i dag, nu efter mere end 19 måneders fangenskab!

Rederiet er i hele forløbet blevet kraftigt kritiseret for deres måde at takle gidselsagen på. Det er blevet politianmeldt af Søfartens Ledere i juni 2011. En anmeldelse der blev bakket op af rederiets egen rederiorganisation.

Det forhindrede dog ikke rederiet i at udstille sig i medierne som, ”det lille rederi uden midler til at
betale den krævede løsesum”

Her kan du læse en artikel fra dr.dk .

Så mit spørgsmål er nu, er det, det uansvarlige og kyniske rederi og dets rige aktionærer, de seks søfolk er gidsler for?

Eller er det de danske politikeres handling, eller rettere, manglende handling, der er skyld i de seks søfolks tragiske skæbne?
– Vi forhandler af princippet ikke med pirater, proklamerer Udenrigsministeren, når han enkelte gange nedværdiger sig til at svare på spørgsmål omkring gidslernes skæbne. Men helst forholder han sig til, at man ikke udtaler sig om gidselsagen, af hensyn til gidslerne, deres familie og de igangværende forhandlinger.

At det måske kan være berettiget at politikere ikke udtaler sig om en konkret gidselsag, er forståeligt. Men denne helt specielle sag med seks gidsler, der har siddet fanget i snart 20 måneder, burde i høj grad være grund til at politikerne vågnede op, og tog ansvar i sagen. Her drejer det sig om seks menneskeliv, og sgu ikke om principper og tomme floskler.

De mennesker dør, hvis ikke der bliver taget affære her og nu. Så kan man efterfølgende tage diskussionen om man forsat skal forholde sig til fjollede principper og andre ligegyldige ting.
Og, da rederiet tilsyneladende ikke formår at tage hånd om sagen, må det nødvendigvis være andre der må tage over!

Men selvfølgelig, hvis regeringen forsat gør som saglige Lord Nelson, nemlig sætter kikkerten for det blinde øje, så er min påstand, at regeringen er ligeså skyldige i denne tragiske gidselsag, som piraterne og det uansvarlige rederi.

Så, hvis menneskeliv ikke betyder mere end penge og principper, ser det absolut sørgeligt ud for gidslerne!

Oprettet af sank d. 01-09-2012 07:51
#2

((1(( Ja og Villy Søvnig hisser sig op over at en Afrikansk morder som har været gift med en dansker har fået dødsstraf ?? uha uha landet skal boykottes og det er lige før han sætter militæret ind :( han nævner dog ikke USA og Kina som også har dødsstraf ? men det bliver sikkert de næste der bliver angrebet ??? :o

Oprettet af thai d. 01-09-2012 08:21
#3

Villy Søvnig er for dum, utroligt at den mand kan være udenrigs minister

Oprettet af lindyras d. 01-09-2012 09:50
#4

Man kan ikke forlange mere af Willy Snøvldals evner end de rækker til((114(( det siger jo ikke så lidt:o

Oprettet af AL 48 d. 01-09-2012 11:26
#5

lindyras skrev:
Man kan ikke forlange mere af Willy Snøvldals evner end de rækker til((114(( det siger jo ikke så lidt:o


ØØØH,- var det ikke en "smutter"??

Oprettet af pirat d. 01-09-2012 13:11
#6

Betyder penge, principper mere end menneskeliv?


penge er gud i verden, desvære betyder principper og menneskeliv meget lidt

Oprettet af AK81 d. 01-09-2012 15:50
#7

Så, hvis menneskeliv ikke betyder mere end penge og principper, ser det absolut sørgeligt ud for gidslerne!


ja det ser sørgeligt ud for gidslerne,jeg er bange for at de ikke kommer hjem i live, rederiet vil ikke betale, regeringen vil ikke hjælpe

Oprettet af sank d. 06-09-2012 08:20
#8

3F Sømændenes sender nu et åbent brev til erhvervsministeren, udenrigsministeren og justitsministeren, hvori fagforeningen forlanger, at regeringen nu tager initiativ til at sikre, at de 6 søfolk kommer hjem.

I det åbne brev skriver sømændene:

3F Sømændenes bestyrelse vil hermed udtrykke vor store skuffelse over den manglende indsats, som I og regeringen udviser i forbindelse med at sikre, at de 6 søfolk fra det danske skib ”Leopard” bliver frigivet.

Vi må forlange, at regeringen nu tager initiativ til at sikre, at de 6 søfolk kommer hjem.

Vi må forlange, at regeringen tager initiativ til en lovgivning, der i fremtiden stiller krav til de rederier, der udsætter søfolk for fare ved sejlads i højrisiko-områder.

Vi må forlange en lovgivning, der sikrer, at de søfarende og deres familier får vished om, at der er en myndighed – en organisation - der varetager deres interesser og sikrer, at der reelt gøres en indsats for at sørge for hjælp og støtte til de søfarende og deres familier i en sådan situation.

Fra 3F Sømændene skal vi hermed indtrængende bede folketing og regering om ved folketingets åbning at komme med et konkret lovudspil, der medvirker til frigivelse af de 6 søfolk.

Kilde: 3F Sømændene

Nu vågner Fagforeningerne også ? før i tiden var der ikke bleven losset et skib rundt i verden ? med sådan en sag. Men i dag har fagforeninger ikke meget magt ? men god løn og store Palasser :(

Oprettet af hassel d. 06-09-2012 12:50
#9

Nu vågner Fagforeningerne også ? før i tiden var der ikke bleven losset et skib rundt i verden ? med sådan en sag. Men i dag har fagforeninger ikke meget magt ? men god løn og store Palasser


du glemte lige at fagforeningerne er blevet religiøse. vi kan kun sige der var engang hvor fagforeningerne betød noget , i dag er de intet værd :o

Oprettet af skipper d. 06-09-2012 17:03
#10

Hvordan mener du fagforeningerne er blevet religiøse, kan du definere det?

Oprettet af hassel d. 06-09-2012 17:06
#11

skipper skrev:
Hvordan mener du fagforeningerne er blevet religiøse, kan du definere det?


http://www.krifa....

Oprettet af skipper d. 06-09-2012 17:27
#12

Tjaeh, og så kan du samtidig oplyse os uoplyste om hvad de nogensinde har gjort for gidslerne.
Nul og nix, som de har gjort for danske arbejdere.

Oprettet af lindyras d. 06-09-2012 18:03
#13

Skipper.
Nu ved jeg ikke hvor meget sømand du er eller har været..

Fagforeningen kører på sikkerhed til søs det er også fint nok,men når man går ned i messen og der sider 10 matroser i en brændert til 10 personer der kræver deres rettiheder så er det det lige som filmen knækker.Derfor er der ikke flere danske søfolk i skibene længre og derfor er sidsøfart uden nogen hværdi i dansk søfart

Oprettet af skipper d. 06-09-2012 18:14
#14

Ja jeg kan jo spørge dig om det samme.
Hvornår fanden har der været 10 matroser på et dansk skib?

Oprettet af lindyras d. 06-09-2012 18:24
#15

Skipper...

Det var i øk-mærsk og skibe over 10.000 tons dødvægt men det nok før din tid som bolværksmatros((4))




Oprettet af skipper d. 06-09-2012 18:29
#16

Så hvilket årstal var det, og hvor mange matroser var påmønstret?

Oprettet af lindyras d. 06-09-2012 18:40
#17

Vi skal tilbage i først i tresserne på m/s bussianga øk var der 10 matroser 1 letmatros 1ungmand 1 dæksdreng det var tider,,og det samme var der på mærsk skibene på østen..

Oprettet af skipper d. 06-09-2012 18:55
#18

Okey jeg overgiver mig.
50 år er godt nok længe siden((7))

Oprettet af lindyras d. 06-09-2012 19:09
#19

Det var dengang det var sjovt at sejle,idag er det ikke det vær ,før i tiden glæde man sig til at komme adsted men når man sejler på adenbugten og vestafrika hvor man skal skifte underbukser 5 gange i døgnet så er det ikke sjovt længere((114((

Oprettet af sank d. 06-09-2012 20:28
#20

:TUP Mener det sidste kæmpe skib jeg var ombord i, at vi var 4 matrose 2 letmatroser 2 Jungmænd og 2 dæksdrenge 1 bådsmand og 1 tømmer ? men den var også på hele 10000 ((8((

Oprettet af lindyras d. 07-09-2012 03:31
#21

Gravballe det var vel på ---Noas ark--eller søsterskibet((4))ø((

Oprettet af skipper d. 07-09-2012 05:07
#22

lindyras skrev:
Vi skal tilbage i først i tresserne på m/s bussianga øk var der 10 matroser 1 letmatros 1ungmand 1 dæksdreng det var tider,,og det samme var der på mærsk skibene på østen..


Busuanga var et af de gamle stykgodsskibe, der var jo et par bomme der skulle bemandes der.

Her er en af arvtagerne jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at påmønstre:

http://www.google...1,s:0,i:75


Her er Busuanga, som jeg hellere var påmønstret:TUP

http://tolboel.dk...?photo=184

Redigeret af skipper d. 07-09-2012 05:10

Oprettet af skipper d. 07-09-2012 05:26
#23

Eller hvad med denne krabat, i fast trafik mellem Rotterdam og Persergolfen((125((

http://www.aukevi.../id110.htm

Du har helt ret lindyras, det var sjovere før.