Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Sådan undgår du at være en forfærdelig turist
pirat
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-04-2023 07:11
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 713
Tilmeldt: 13.01.10
 Status: Offline

Sådan undgår du at være en forfærdelig turist

Hånden på hjertet har jeg måske overtrådt én eller flere don't do it-regler, når jeg har rejst rundt – enten fordi jeg ikke har tænkt over det, eller fordi jeg har ment det godt?

Må jeg tage til Pattaya i Thailand og gå på en bar, hvor der er nøgne dansere?

- Ja, det må du gerne. Men betal for det, giv mange drikkepenge, køb drikkevarer, fordi det giver dem, der danser, mere i løn. Husk at opføre dig respektfuldt over for dansere, som er på arbejde. Det er så pinligt med turister, der tager til red light districts bare for at blive forargede og vrænge på næsen af hårdtarbejdende dansere.

Må jeg tage til et pingpong-show?

- Ja, se ovenstående. Og lad være med at rulle med øjnene, grine, være nedsættende. Tag ikke fotos uden at spørge.

Hvis jeg går til et pingpong-show eller på en go-go-bar med dansere, kan jeg så være sikker på, at de optrædende er der frivilligt?

- Tvang og trafficking er forbudt i Thailand. Det betyder naturligvis ikke, at det ikke finder sted. Men de allerfleste undersøgelser viser, at dem, der arbejder i sexindustrien i Thailand ikke er tvunget til det af bagmænd.

- Nogle er tvunget af fattigdom, og de har brug for pengene til at forsørge deres familier. Så de kan være tvunget af den omstændighed, at de skal skaffe penge til deres børn, til sig selv og deres forældre.

Kan jeg gøre noget, så jeg ikke går ind et sted, hvor mindreårige arbejder?

- Først og fremmest er mindreårige i sexarbejde forbudt. Der er meget heftige love omkring børneudnyttelse og seksuel udnyttelse af børn i Thailand.

- Hvis du er meget i tvivl, så ring til en organisation, der hjælper sexarbejdere, for eksempel EMPOWER eller GAATW, der kender stederne.

Må jeg købe drinks til lokale personer, der arbejder på en bar?

- Ja, det er den måde, de tjener penge på.

Må jeg gå til et show med ladyboys?

- Ja, men ligesom til pingpong-show: lad være med at rulle med øjnene, grine, være nedsættende. Tag ikke fotos uden at spørge.

Må jeg besøge et fængsel og se de indsatte udefra?

- God idé, hvis du tænker, at det kommer de indsatte til gode, du arbejder med fængselsreformer eller thailandske indsattes rettigheder. Hvis ikke, så lad være.

Må jeg tage fotos, når jeg får fodmassage?

- Ja, men spørg først, og giv dem gode drikkepenge. Spørg, hvad de hedder, hvor de er fra, hvad de laver. Skriv ikke i din caption: "Se mig, jeg nyder livet," mens der sidder én ved dine fødder og arbejder. Skriv, hvad de lavede, hvorfor du tog foto.

Jeg er backpacker og vil til Thailand. Må jeg besøge et elefantreservat?

- Du kan sagtens opleve elefanter på en ansvarlig måde som turist, men hvis man ikke kan opleve dem vilde i naturen, er der nogle ting, man skal være opmærksom på for at sikre, at man vælger et sted, hvor elefanternes velfærd er i højsædet.

- Don't i forhold til elefanter er, hvis du bliver tilbudt at have fysisk kontakt med de her dyr – og hvis du bliver tilbudt at se dem optræde i diverse former for dyreshows.

- Det er også et totalt no-go at ride på elefanter, og du skal heller ikke sige ja til at bade dem eller spule dem med vand, som mange tilbyder.

»Find flere spørgsmål og svar her: Sådan undgår du at være en forfærdelig turist (DR)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Fuld turist blev sparket Nyheder på dansk 1 16-08-2023 08:40
At være sømand Film, bøger etc 5 20-07-2023 11:56
Thi LoSu-vandfaldet i Taks Umphang Wildlife Sanctuary vil være lukket fra 1. juli til 31. august Øst Thailand 1 24-06-2023 17:24
Sådan aktiverer man et link her på siden Kom indenfor 1 09-03-2023 12:29
Sådan forvandler du vand til whisky **Baren** 2 30-09-2022 18:37

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 99,125,455 Unikke besøg | jQ Blog