Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
en ny måde at rejse på
yindee
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-10-2009 06:28
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

www.yindee.dk/foto%202/tog.jpg



Med magnet-tog under Atlanterhavet skal det blive muligt at rejse fra London til New York på en time.



Med magnet-tog under Atlanterhavet skal det blive muligt at rejse fra London til New York på en time.


Den amerikanske regering har for kort tid siden bevilget 450 mio. kr. til forskning i magnet-tog, den såkaldte Maglev-teknologi, hvor togsættene flyder få centimeter over en skinne ved hjælp af kraftige elektromagneter. Det skriver Infrastructurist.

Nyheden begejstrer de teknik-entusiaster, der ser Maglev-tog som fremtidens transportform. Togene udmærker sig da også ved meget høje hastigheder, mindre energiforbrug sammenlignet med traditionelle tog og alligevel sammenlignelige byggeomkostninger.

I dag er Maglev-teknologien bedst kendt for den 430 km/t hurtige togforbindelse mellem Shanghais forretningskvarter og lufthavnen, bygget af det tyske firma Transrapid. Den godt 30 kilometer lange tur tilbagelægges på godt syv minutter, og energiforbruget er 40 procent mindre end ved konventionelle tog.
Vacuum giver høj hastighed

Det store fremtidsscenarie for Maglev-tog er imidlertid en transatlantisk forbindelse, mellem 50 og 100 meter under havoverfladen. Her foreslår visionære magnettogs-tilhængere en fast forbindelse forankret til havbunden. Og takket være vacuum i togrøret skal hastigheden kunne nå op på 6.000 km/t, skriver Popular Science. Vacuummet er desuden nødvendigt for at undgå farlige trykbølger i tunnelen.

"Ideen lyder fantastisk. Men fra et ingeniørmæssigt synspunkt er der ingen større problemer i projektet," vurderer Ernst Frankel, pensioneret professor i maritime ingeniøropgaver ved MIT.

Til gengæld ventes omkostningerne at blive voldsomme ved projektet, omkring 125 mio. kr. til 250 mio. kr. pr 1,6 kilometer togforbindelse. Men som Frank Davidson, tidligere engageret i byggeret af tunnelen under den engelske kanal, siger til Popular Science: "Den transatlantiske tunnel skal nok komme. Vi skal blot blive lige så interesseret i den som månerejser".
Den amerikanske regering har for kort tid siden bevilget 450 mio. kr. til forskning i magnet-tog, den såkaldte Maglev-teknologi, hvor togsættene flyder få centimeter over en skinne ved hjælp af kraftige elektromagneter. Det skriver Infrastructurist.

Nyheden begejstrer de teknik-entusiaster, der ser Maglev-tog som fremtidens transportform. Togene udmærker sig da også ved meget høje hastigheder, mindre energiforbrug sammenlignet med traditionelle tog og alligevel sammenlignelige byggeomkostninger.

kilde http://jp.dk/rejs...864586.ece

rettet til af ad yindee var vist lidt skaal i går
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
eneber
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-10-2009 10:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1019
Tilmeldt: 07.06.09
 Status: Offline

københavn afgang kl 11oo ankomt Bangkok kl 1200 en drøm ?????
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
freja
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-10-2009 15:50
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 954
Tilmeldt: 25.06.09
 Status: Offline

Hm må vist hellere spille lotto i aften. Hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at kunne betale en sådan billet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
SMART OG LOVLIG MÅDE TIL AT UNDGÅ FOTOFÆLDER Nyheder på dansk 1 06-10-2024 09:58
Advarsel: Du skal koge dine ris på en ny måde Thaimad 2 23-02-2024 08:49
Alle indrejse restriktioner fjernes fra den 30 september ved rejse til Thailand Diverse 2 01-10-2022 18:14
Thai Airways sælger ud af deres ejendomme for at rejse penge til at betale deres gæld Flyselskaber 1 30-06-2022 09:35
Advarsel mod at rejse til Thailand Hele Thailand 2 05-02-2022 17:25

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 116,296,257 Unikke besøg | jQ Blog