Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Ude paa landet. Et besoeg
kimp
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 16:56

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Jeg har haft endnu en dag der overgaar forventningerne. Det vil jeg gerne dele med jer.
Jeg har i dag vaeret ude i en lille landsby der hedder Doi Law og besaege en bonde. Bonden, som overraskende taler et rimeligt engelsk, Hedder Daloon, det er da til at huske. Han arbejdede for amerikanerne under Vietnamkrigen og det er der han har laert sproget. Dallon har et stykke land, som han har laant af staten(almindeligt her og det kan gaa i arv, men ikke saelges)Hvor han har plantet Longantraer og lige nu er det hoesttid. Frugten smager himmelsk
Daloon er fremsynet og har for aar tilbage investeret i nogle kviste fra et trae, som havde udviklet stoerre og soedere frugter, dem har han opformeret og faet lavet en del af, de er nu 15 aar gamle og bar mange frugter. Saa mange, at traets grene maatte understyttes med paele. Ialt har han 200 traer og jeg tror, at de fleste var af den nye slags. De giver 30% mere, naar han saelger dem. Alt arbejde foregaar med haenderne.
Det er anden gang, jeg besoeger ham og famillien og stemningen var afslappet. Han har luret, at jeg er intereseret i naturen og planteri almindelighed og at det var noget vi havde tilfaelles.
Han viste mig rundt paa arealet og praesenterede mig for en masse planter, frugter og groensager, som jeg aldrig foer havde set. Det var meget interesant og jeg var imponeret over hans viden. Han brugte ikke sproejtemidler, men havde en masse fiduser til at lokke nyttedyr til, som kunne bekaemoe skadedyrene. Han havde ogsaa et indgaaende kendskab til saedskifter. I danmark tror jeg han ville kunne faa et oekologisk stempel.
Ud over plantagen og haven, opdraetter han kamphoens og han havde et par arenaer, hvor de lokale afholdte hanekampe. Det er ikke lovligt her, men det var vist ikke noget problem. Lige pt. laa det stille med hanekamoene pga. longanhoesten.
Han havde ogsaa et par damme hvor han opdraettede spisefisk.
Jeg spurgte lidt ind til oekonomien og kunne forstaa paa ham, at de penge der kom ind var ca det dobbelte af hvad stedet gav af naturalier til husholdningen.
Der var ogsaa nogle boern, fra 3 til 12 aar vil jeg tro, 3 stk. Det var boerneboern, som foraeldrene af en eller anden grund ikke kunne tage sig af. Boernene hjalp alle med til hoesten, saa godt de nu formaaede.
Den stoerste dreng kom paa et tidspingt med en malle (Hypostomus plecostomus tror jeg det var) han havde fanget i et lille bassin.
Jeg var der med kameraet, selvfoelgelig. Jeg fik et par billeder og 5 min. efter stod han med en haandfuld, som han havde fanget med de bare haender.
Jeg fik taget lidt billeder derude, men ellers kniber det gevaldigt med at faa knipset. Jeg har nok i indtrykkende og foeler ikke trang til at bevare dem i form af fotografier. Ind til nu har jeg kun faaet taget ca. 30 stk paa de par uger jeg har vaeret her.
Jeg foeler mig meget velkommen hos dem og jeg maa huske, at printe nogle billeder af boernene og sende til dem naar jeg kommer hjem.
Vi var der det meste af dagen og det var meget berigende. Inden jeg koerte hjem, havde jeg smagt paa de foerste 20 nye frugter og krydderurter og tasken var fuld af friskplukkede bananer og andre frugter.
Inden vi koerte, inviterede de mig til hoestfest, men jeg er her jo nok ikke naar hoesten er ovre.

Jeg har spist meget forskelligt, spaendende mad og ind til videre har maven kunne taale det. Jeg er meget opmaerksom paa hygiegne og vasker haender mange gange om dagen .

Nu vil jeg finde noget at spise inden jeg finder sengen, det har vaeret en lang og god dag.

mvh Kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
claus31130
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 17:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 154
Tilmeldt: 19.02.09
 Status: Offline

Dejligt at høre at du har en god tur herude...Thumb

Skulle du få lyst til at se andre dele af Thailand er du ihvertfald velkommen her ogå hvis din vej skulle falde forbi...
Ja det er andre da også , har efterhånden haft en del besøg her i træskuret efterhånden...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
www.nielsen.in.th
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 08:05
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

hej kimp

håber da du smider et par foto op så vi andre også kan nyde turen lidt

...


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kimp
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 16:17

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Hejsa.

ja jeg nyeder min tur i fulde drag. Jeg har ikke fortrudt et sekundt, at jeg valgte nordthailand, der er mange ting at se her. Selvfoelgelig har jeg kun set en broekdel, men den broekdel jeg har set, har glimret ved fravaeret af tourister. Nu er jeg jo ogsaa saa snydeheldig, at have et par af det lokalkendte(Hugo og Nang), som ikke er blege for at vise nogle af de steder der er lidt usadvanlige at besoege for en toiriste. Det er jeg meget taknemmelig for. Jeg skulle egentlig have vaeret videre for dage siden, men her er saa mange ting at se og opleve heroppe, saa jeg har besluttet, at tage det som det kommer. Jeg har tid nok og ingen stramme planer.
Jeg har vaeret nede og bestille mig et par nye briller, de koster ikke meget i forhold til derhjemme.

I dag har jeg vaeret oppe paa Thaolands hoejeste punkt, temperaturen var dejlig. 22 grader det var dejligt til en afveksling. Bjerget er 2700 meter hoejt tror jeg nok. Det var deroppe hvor skyerne haenger meget lavt og ind imellem kom der skyer drivende og daekkede alt. Udsigt var der ikke meget af pga lavthaengende skyer.
Paa vej ned besoegte vi noget der mindede om tropisk regnskov, det var som taget ud af et eventyr.
Det er i det omraade, hvor der foer blev dyrket maengder af opium og pot. Kongen her, har faar aar tilbage startet et stoerre landbrugsprojekt for de lokale, saa de havde andre afgroeder i stedet for narkotika. Her var ogsaa en park(Kongens have) med traer og planter fa store dele af landet, Det var meget meget smukt. Ikke en almindelig park, som vi kender det. Der vare store omraader , som godtnok var tilplantet, men paa en maade, saa det saa ud som natur, Smukt, smukt.
Jeg har smagt et par nye spaendende retter idag. Aner ikke hvad det hed men det var laekkert og billigt.

Jeg har skiftet vaerelse paa guesthaus idag. Det jeg havde laa med en koelemaskine lige uden for vinduet og det har ikke gjort det nemmere at falde i soevn.
De siddste dage har jeg vaeret tidligt oppe, men i morgen skal vi foerst moedes kl 10 det bliver dejligt at faa sovet laenge
Vi starter dagen, med at koere ud til en landsby, som lever af traeskaerearbejde og det er vildt hvad de kan lave med deres haender.
Desvaerre er det for tungt til at slaebe med hjem.
Senere paa dagen skal jeg ud og se den lokale zoo. De har Pandaer og de har jo faaet en unge, hvilket ingen i Thailand vist er i tvivl om. De pliver skreget ud via megafon fra biler der koere rundt i Chaing Mai og paa plakater alle vegne. Det samme saa jeg i Bankok. Vidste jeg ikke bedre ville jeg have troet, at det var deres nationaldyr.

Jeg ville gerne kunne ligge billeder op og jeg maa se om jeg kan finde ud af det, jeg er et fjols til computerting.

Claus, jeg takker mange gange for invitationen. Det vil jeg kraftigt overveje.

mvh Kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
lindyras
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 16:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 735
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Kimp...

Det er dejligt at høre noget fra det virkelige liv i THA. istedet for kvinder og go-go barer(selvom der er ikke noget galt med tha.kvinder men de fylder for meget i de forskillige sider)..

lindy
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 16:52



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Ja kan kun være enig dejlig læsning fra det virkelige thailand, tak skal du have for det.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 19:54



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Jeg vil sige som Claus - at får du nogen dage i Bangkok, så kommer du bare forbi :) vi har kaffe på kanden...

Jeg er nok ikke den samme gode vært som Hugo der sårn kan vise dig det rigtige Thailand - men kaffe er jo kaffe :)




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
kimp
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 16:30

Bruger

Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 12.06.09
 Status: Offline

Hej jos 38
Tak for invitationen. Jeg slutter turen mae noglee dage i Bankok. Kaffe er en god ting, saa jeg siger tah.

mvh Kim
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 17:46



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Kim - du kan få alle kontakinformationer af Hugo :) og du er meget velkommen her i Bangkok...




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thailand vil åbne landet helt om fire måneder Hele Thailand 7 01-07-2021 20:00
Thai Airways fly på vej mod København er sikkerheds landet i Moskva Flyselskaber 1 12-08-2019 09:12
Hvis far bliver fyret, skal mor forlade landet Nyheder på dansk 1 30-11-2018 16:55
Livet på Landet, burhøns nej tak De fastboende 60 02-04-2017 09:24
Livet på Landet, Fisk# ja tak De fastboende 7 15-01-2016 10:15

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.56 sekunder | 100,434,309 Unikke besøg | jQ Blog