Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Diverse
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Kan man kæreste få arbejde - hvad mener I?
Anya
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 11:00

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 31.07.09
 Status: Offline

Kære allesammen

Mit navn er Anya Palm og jeg er på vej til at flytte til Bangkok med min kæreste. Jeg skriver, fordi jeg håber, der måske kan falde et godt råd eller to af herinde fra alle I kloge hoveder.

Jeg har egen forretning, som jeg regner med at fortsætte, men min kæreste er netop - desværre! - blevet arbejdsløs og det er derfor, vi tænker, det er en god ide at gøre det nu. Men kan han få job? Hvad er jeres vurdering som expats i Bangkok/Thailand?

Min kæreste er uddannet mekaniker og har seks års erfaring - men vi er klar over, at dette er et job, som det bliver svært for ham at få (er det noget med, at det er ulovligt for ham at arbejde som mekaniker?), så han er faktisk klar på at være bartender, engelsklærer eller andet. Han er kineser, født i Kina, opvokset i Danmark og taler flydende kinesisk, dansk og engelsk, så måske er tolk også en mulighed for ham.

Gode råd og ærlige meninger vil blive værdsat meget.

På forhånd tusind tak!

Gode hilsner
Anya Palm
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 11:13

Bruger

Antal indlæg: 697
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Hej Anya

Jeg har flere farang venner der underviser i engelsk her i byen, ja selv mig har de spurgt. Jeg kan fortælle dig at på min datters skole har de også mulighed for at lære kinesisk (men de kalder det ikke det), så har han de muligheder tror jeg ikke han får problemer med at blive underviser. Jeg ved fra skolerne her i byen, at hvis du vil undervise, så sørger de for alt papirarbejdet med visa og andet tilknyttet dette, så man har lov at undervise.

Så hvis din mand er udadvendt og har gåpåmod, så tror jeg ikke han vil få problemer.

Du har nok ret i, at som mekanikker bliver det nok ingen succes. For det første er det nok meget dårligt betalt og for det andet kan det måske give problemer med at få lov til at arbejde.

Det at undervise er okay, men man får ikke en fyrstelig gage. Jeg ved fra mine venner her som underviser i engelsk, at de får omkring de 40.000.- baht om måneden., og det er bestemt ikke en dårlig løn i Thailand.

Håber det bedste for jer.Thumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 13:33

Bruger

Antal indlæg: 697
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Kære Anya

Jeg har været ude at undersøge dine meritter ud i det journalistiske. Du skal ikke misforstå at jeg, og jeg tror også mange andre ikke har noget imod folk med denne uddannelse, men du skal da også vide, at nogle er blevet virkelig misbrugt i disse medier her af folk, som pludselig popper op med en vilkårlig historie om et eller andet, for derigennem at få oplysninger ud af folk. Jeg tror ikke du er en sådan person, for jeg har ikke noget at have det i, men du har vakt min nysgerrighed fordi jeg kan se du er på hele tiden er på og undgår, at svare på det spørgsmål du har stillet.

Gør min tanke til skamme, og jeg siger undskyld for min mistroiskhed, for måske er det bare indbildning fra min side, ja så græmmes jeg da, og vil giver dig min uforbeholden undskyldning. Jeg taler bare ud fra erfaring desangående.

Hvis der er en skjult dagsorden i dit oplæg, vil du miste min agtelse.

Kan du have en god dag med det håb, at du får succes med jeres videre liv.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Anya
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 13:48

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 31.07.09
 Status: Offline

Kære Manse

Jeg er på, fordi min computer bare står tændt - og svarer ikke, da jeg har lige været ude og løbe en tur. (Solen skinner dog en sjælden gang her på Amager.)

Jeg er ganske rigtigt journalist - og jeg er da ked af at høre, du har følt dig dårligt behandlet af en eller flere af mine kolleger. Jeg gør selv meget for at behandle mine kilder ordentligt og når jeg hører disse erfaringer, gør det mig irriteret, da det gør mit arbejde mere besværligt og mere vigtigt - det skaber afstand mellem kilder og journalister og det er jo det modsatte, der er meningen!

Jeg er nu i dette forum udelukkende fordi jeg står for at skulle flytte og nu er rendt i det problem, at min søde og dygtige kæreste har en uddannelse, der måske ikke rigtig kan bruges i Thailand - og derfor søger jeg råd på, hvad vores muligheder er. Og det skal lige siges, at jeg læste dit første indlæg for et par timer siden og blev meget, meget glad!

Så: Jeg er journalist med etikken i orden, bare for lige at få det på plads - men jeg spørger her som kæreste til min dejlige Henrik og ikke som journalist. Du kan sagtens føle dig forvisset om, at skulle det nogensinde ske, så præsenterer jeg mig med navn og medie og ærinde.

Gode hilsner
Anya
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
manse
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 14:07

Bruger

Antal indlæg: 697
Tilmeldt: 22.02.09
 Status: Offline

Kære kollega

Du har min respekt. Du har løbet jeg har lige svømmet 500 meter, så hjernerne bliver jo klare efter noget sådant.

Tak for dit svar. Jeg siger undskyld, uforbeholden, men du vakte noget i mig, som jeg ikke selv kan lide. Dette skyldes nok at nogen af vores kollegaer har misbrugt folk i Thailand på det groveste, hvorfor når et navn som dit popper op, ja så bliver løbeskoene ikke løbesko, men en bremser for, hvad du nu egentligt har gang i, for dette undskylder jeg mange gange, for jeg var for hurtigt ude, med mine negative holdninger.

Håber du og din mand får et godt liv herude. Han skal nok klare sig hvis sproget er som du siger, for der er mangel på disse mennesker herude.

Hvis jeres vej skulle falde forbi min by Nakhon Sawan, så er der også plads til jer her, derom ingen tvivl.

Fortæl din mand, mekaniker kan han godt glemme, men sproget er et enormt positivt herude, så han får ingen problemer, hvis han er åben og smilende nok.

Held og lykke for jer begge

Ps. Det kunne da være interessant for os gamle herude at vide, hvad pokker vil du her. Jeg ved godt dit speciale er området her, men har du kontakter nok til at kunne leve af, at skrive om asien.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Anya
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 14:33

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 31.07.09
 Status: Offline

Kære Manse

Tusind tak for det. Min kæreste er ret åben, det var en af de ting, jeg faldt for og sproget har han vedligeholdt, fordi hans mor også bor her i DK. Så det kunne næppe være bedre.

Hvad jeg vil med mit bureau, vil jeg hjertensgerne svare på:

Jeg har arbejdet som freelancejournalist de sidste 3 år og de to af dem har jeg boet i Cambodja.

Jeg skriver næsten udelukkende om Sydøstasien, så planen er at sætte butikken op i Bangkok, holde mig opdateret med, hvad der sker i regionen (eventuelle valg, tribunal i Cambodja, Thaksin osv) og så rejse rundt og levere journalistik til forskellige danske medier - du kan se, hvilke slags historier, jeg beskæftiger mig med her, hvis du er nysgerrig: www.palmwritings....

Og selvfølgelig er jeg da nysgerrig for at høre om dig og alle de andre danskere, der har fundet vej til Thailand og høre om jeres oplevelser og erfaringer - det er jo spændende og der ligger garanteret mange fantastiske historier gemt. :)

Men i første omgang handler det om at flytte til Bangkok på en god måde - blandt andet ved at forhøre sig lidt hos nogen af dem, der allerede har været turen igennem.

Kh
Anya
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Thjaa
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 17:04

Bruger

Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 09.05.09
 Status: Offline

hej Anya og manse dette er ledt personlig til jers jop saa jeg vil starte med at unskylle .. men jeg (alsaa mig og ikke jer) troger lige at jeg vil tage en slapper med hvad jeg vil skrive paa denne forum

som jeg har skravet foer saa kender jeg selv journalist og har ogsaa sedt indfra vordan de kan vare saa fuld af loegn bare for at faa ders histaare som en gang har randt en af mine vender meget hort og da saa det kom fram at journalist hade lavet sin histaare ud fra naade han troge og ikke ud af faks kunne han ikke en gang faa en unskyling

det er jo ikke saa lang tid sigen at jylanposten koeret en kampanja med at nu var vi jo 10 dopplet med dansker der baade snoed og bedravet det danske system og at en fryklig masse dansker lavet GULD paa at have bar med piger paa og at det var de danske mand som var ejer ..

som man jo godt ved naar man er bosat i dette land saa kan en udlaning ikke ejen naade alene det viser sig jo ogsaa at det er manden THAI!! kone / kerste som var ejer af de forskelig bar men det stod der ikke naade om da hele danmark jo lige skulle vide at vi alle var jo snyder og bedraver og alfongs
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 31-07-2009 22:18



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Hej Anja

Velkommen til Bangkok, og ja de fleste har jo fordomme mod journalister, det er desværre ikke længere et erhverv omgæret med respekt, og tillid til at det er sandheden man får fortalt... Og en lille bitte ting som "hårdtslående afsløringer" fra din hjemmeside, får mig til at tænke på rygende revolvere og vi skyder først spørger bagefter... Du KAN være anderledes, blot en betragtning og en association...

Nå men det var dig :D som denne tråd slet ikke handler om, og velkommen på siden iøvrigt, udover til Bangkok - jeg har været det igennem delvist, for i jeres tilfælde er det jo 2 udlændinge, hvor jeg (og sikkert de fleste herinde) har været godt hjulpet af min thailandske kone...

Jeg har hørt, men det er blot løse rygter, at det ikke er SÅ let at få job som engelsk lærer mere, som det var engang, der er ganske rigtigt en hel stribe af job, man som farang ikke kan/må bestride, nu kan din kæreste muligvis mingle sig til at arbejde i disse...

Men når nu du (I ?) har erfaring herudefra - så ville mekaniker i Bangkok ikke være det første job jeg ville komme op med, jeg er ret sikker på at arbejdstilsynet ville få kollektivt hjerteslag, kom de på besøg her på Lat Praos mange små værksteder, hvor luften er tyk af svejsestøv, bremsestøv og duften af opløsningsmidler...

Og bartender - er såvidt jeg er oplyst også på forbudt forbudt listen...

Tolk, kræver såvidt jeg ved også hernede en godkendelse - men det er jeg 100% sikker på at Bent ved meget meget mere om end jeg gør, men jeg tænker at hvis du mener at han kunne egne sig som tolk - så er det vel ikke umuligt at han kunne egne sig til at arbejde i virksomheden ??

Altså også finde historier, han er kineser - dem er der rigtigt mange af i Bangkok, han taler kinesisk - det kan man komme langt med i de kinesisk talende områder - chinatown og her nord for hvor jeg bor, på Pahon Yothin, så han har vel netop den mulighed for at nå ind til selve historien, som du måske ikke har...

Blot en tanke :)

Igen - velkommen til Bangkok, og jeg mener velkommen - hvis du/I har brug for lokal hjælp/vejledning - smid en PB og jeg kvitterer med et telefonnummer... derudover er der i den kommercielle rådgivningsafdeling, Robert Kronberg som også er medlem her på siden - ham finder du mere om her...




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Anya
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-08-2009 12:53

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 31.07.09
 Status: Offline

Kaere alle

Tusind tak for svar. Det gjorde mig en del klogere og det er jo altid rart.

Angaaende mig, saa skal jeg da lige love for, at der er mange meninger om, at jeg tilfaeldigvis er journalist. Men grunden til, at jeg ikke skrev det i foerste omgang er, at det er relativt irrelevant i denne sammenhaeng, som Johs_38 ogsaa bemaerker.

Saa altsaa: Tusind tak for gode raad, dem er vi rigtig glade for! Og i tilfaelde af, at jeg en dag komme til at sidde overfor nogen af jer med min blok, saa bare rolig - jeg har aldrig braendt en kilde og det har jeg saamaend heller ikke i sinde at goere. :-)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 02-08-2009 12:27



Antal indlæg:
Tilmeldt: 01.01.70
 Status: Offline

Anya skrev:
Saa altsaa: Tusind tak for gode raad, dem er vi rigtig glade for! Og i tilfaelde af, at jeg en dag komme til at sidde overfor nogen af jer med min blok, saa bare rolig - jeg har aldrig braendt en kilde og det har jeg saamaend heller ikke i sinde at goere. :-)


Du skal såmænd også være velkommen uden blok skaal




.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 10:42

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Anya skrev:
Jeg har egen forretning, som jeg regner med at fortsætte,

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvad det er for en form for forretning.
Anya skrev:
Min kæreste er uddannet mekaniker og har seks års erfaring - men vi er klar over, at dette er et job, som det bliver svært for ham at få (er det noget med, at det er ulovligt for ham at arbejde som mekaniker?),

Nej, når han har en faglig uddannelse, er det ikke ulovligt for ham at arbejde i Thailand, forudsat at han har arbejdstilladelse. iderne er ikke de bedste i øjeblikket for automobilbrqanchen, men hvis han er uddannet på et stort værkstd for et velkendt bilmærke og har nogen erfaring i arbjdsledelse, skulle der være en chanc for, at han kan få arbjde som leder på et stort værksted.
Anya skrev:
så han er faktisk klar på at være bartender,

Dem er der absolut ingen mangel på i Thailand, så glem det.
Anya skrev:
engelsklærer eller andet.

Det kræver formelt set, at man har en universitetsgrad. Ellers er det monky business. Man skal også helst være 'farang' for at undervise i engelsk. Det duer ikke med en kinser (efter thailændernes opfattels).
Anya skrev:
Han er kineser, født i Kina, opvokset i Danmark og taler flydende kinesisk, dansk og engelsk, så måske er tolk også en mulighed for ham.

Interssant. Du skriver ikke noget om, hvilken dialekt af kinesisk, han taler. Der er masser af etniske kinsere i Thailnd. De taler taechiew, så dem er der ikk brug for. Hvis han er dygtig til mandarin og engelsk, er der måske en chanc. Men det tvivler jeg på, han er, når han er vokset op i Danamark. Han skal også kunne læse skriften. Desuden er der nok det problm, at han ikke har nogn uddannelsesbeviser vedrørende kinesisk og engelsk. Det er ønskeligt eller nødvendigt af hensyn til opnåelse af arbejdstilladls.


Mvh
Bent Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Anya
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-08-2009 14:03

Bruger

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 31.07.09
 Status: Offline

Hej Bent

Tusind tak for meget informativt og ikke mindst brugbart svar. Isaer blev vi enormt glade for at laese at det dog ikke er ulovligt for min kaereste at arbejde i bilbranchen - han er uddannet paa Teknisk Skole i Koebenhavn og er tidligere mellemleder paa Volvo/Renault. Saa det du skriver, er meget positivt for os - HVIS det kan lade sig goere med tiden, vil han jo selvfoelgelig gerne bruge sin uddannelse.Vi er stadig forberedte paa, at det kan vise sig vanskeligt. Men vanskeligt er dog bedre end aldeles ulovligt!

Angaaende dialekt, saa taler han faktisk netop flydende mandarin (han er fra Tinjiang, lidt nord for Beijing og her boede han til han var 10), men nej, du har helt ret - det har han ingen dokumenter, der kan bevise. Og han kan ikke laese kinesisk, for han har aldrig gaaet i skole i Kina. Men forhaabentligt kan det vise sig nyttigt alligevel.

Du spoerger ogsaa lidt til min forretning og det er et freelancebureau (Palm Writings), som sender nyhedsjournalistik hjem til danske medier fra Asien - et par eksempler kunne vaere at i sidste uge ville jeg gerne - hvis jeg nu ikke havde siddet paa Amager - have skrevet om demonstrationerne i Malaysia og jeg ville gerne have vaeret tilstede, da australieren, hvis bror blev draebt af De Roede Khmerer, vidnede i retssagen mod Comrade Duch i Cambodja. Superspaendende, historisk og hamrende vigtigt - men blev det daekket i Danmark? Naeh. Saa politisk journalistik og features fra Sydoestasien bliver det, for jeg synes det mangler. :-)

Kh
Anya

PS
Johs - tak for det og pas paa: Jeg tager dig paa ordet, for det er da hyggeligt at moede nye mennesker! Det er jo ogsaa derfor, vi rejser ud.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
2
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 07:21

Bruger

Antal indlæg: 67
Tilmeldt: 06.04.09
 Status: Offline

Anya

prøv at kigge på www.aidsboern.dk

Måske der var en historie der? :)
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Bent
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 10:25

Bruger

Antal indlæg: 347
Tilmeldt: 25.05.09
 Status: Offline

Anya skrev:
Hej Bent

Tusind tak for meget informativt og ikke mindst brugbart svar. Isaer blev vi enormt glade for at laese at det dog ikke er ulovligt for min kaereste at arbejde i bilbranchen - han er uddannet paa Teknisk Skole i Koebenhavn og er tidligere mellemleder paa Volvo/Renault..

Volvo er et populært bilmærke i Thailand, så jeg foreslår, at din forlovde henvender sig hos:

Volvo Car (Thailand) Ltd.
1527 Soi 71
Sukhumvit Road
Suanluang
Bangkok 10250
Tlf. 02 319 9820-3
Fax: 02 319 9820
www.volvocars.com

Hovedkontort for Renault i Bangkok har jeg ikke kunnet finde. Jeg husker, det ligger (eller lå) på Nw Petchaburi Road.

Anya skrev:
Du spoerger ogsaa lidt til min forretning og det er et freelancebureau (Palm Writings), som sender nyhedsjournalistik hjem til danske medier fra Asien - et par eksempler kunne vaere at i sidste uge ville jeg gerne - hvis jeg nu ikke havde siddet paa Amager - have skrevet om demonstrationerne i Malaysia .

Jeg sendte i sin tid en del historier til pressen i Skandinavin og fik også foto få forsidn af Expressn i Stockholm, Skandinaviens mest solgte avis. Det var dngang, aviserne tjente penge.

I Thailand er sproget ganske overvældend thai. Kun få betydningsfulde personer kan tale englsk. Hvis man ikke taler thai, vil man dårligt kunne interviewe nogen eller finde oplysninger. Det kunne jeg.

Danske rejsejournalisters beretninger fra Thiland er undertidn noget grinagtige, fordi journalisterne har for ringe kndskab til forholdne i lndet. Senest har et par rejsejournalister fra Jyllands-Posten gjort sig til grin, fordi de ikke kendte lovgivningen omkring prostitution i Thailand.

Sprogvanskeligheder gør sig i endnu større grad gældnd i Cambodia, idet intelligensen blev myrdt under Khmer Rouge. Imidlertid taler jeg ikke cambodiansk.

Anya skrev:
jeg ville gerne have vaeret tilstede, da australieren, hvis bror blev draebt af De Roede Khmerer, vidnede i retssagen mod Comrade Duch i Cambodja. Superspaendende, historisk og hamrende vigtigt - men blev det daekket i Danmark?..


Det blev sandsynligvis 'dækket' af australske journalister og ville være kommet til Danmark via Australien, hvis det kom. 20.000 cambodianere blev myrdet i Dutchs fængsel. Det har ikke den store interesse, men hvis en hvid man bliver myrdet . . . .

Jeg ønsker dig held og lykke med forehavendet og håber også at høre om, hvordan du klarer det med at opnå diverse tilladelser til dine aktiviteter fra de thailandske myndigheder.

Jeg spekulerer over, om du ikke bedre vil kunne begå dig i Kina, hvor din forlovede vil kunne hjælpe dig med at overvind de sproglige problemer.


Mvh
Bnt Jensen
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-08-2009 15:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

lyt lidt til Bent
han har stor erfaring med at arbejde og leve her i landet

....
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thailandske myndigheder beder folk arbejde hjemmefra på grund af forurening Nyheder på dansk 1 15-02-2024 17:11
Boganmeldelse: Globale sexarbejdere – de ved hvad de gør Film, bøger etc 2 11-02-2024 10:50
Indbyggere i Bangkok opfordres til at arbejde hjemme på grund af luftforurening Central Thailand 1 26-01-2023 13:12
Hvad snakker pigerne om? De fastboende 58 16-08-2022 07:31
Deponering iThailand for besøg af kæreste og datter på 5 år. Visa til Thailand 3 01-11-2020 17:23

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.23 sekunder | 100,424,202 Unikke besøg | jQ Blog