Bruger
Antal indlæg: 354
Tilmeldt: 15.08.09
Status:
Offline
|
Flyselskabet flyver en 600 kilometer lang omvej fra Stockholm til Bangkok.
Flyselskabet Norwegian vil gerne anslå en forholdsvis grøn miljøprofil, og på sin hjemmeside fastslår selskabet, at ny teknik gør det muligt at flyve den korteste distance mellem to lufthavne.
Og det udsagn føler en Politiken læser sig lidt provokeret over. Han har nemlig tjekket Norwegians rute fra Oslo til Bangkok, og han kan se, at selskabet ikke flyver den mest direkte rute. Norwegians fly slår nemlig en bue uden om Rusland ved at flyve over Sortehavet langs den russiske kyst og så slå et slag ind over Georgien og videre derfra til Bangkok.
Der findes forskellige webtjenester, hvor man kan følge flyene på deres rute, og Rejsers læser har beregnet, at Norwegians rute er 600 kilometer længere, end den Thai Airways benytter. De flyver nemlig over Rusland.
Politiken læseren, der beskriver sig selv som flyentusiast, har ingen ide om, hvorfor Norwegian vælger denne rute:
»Mit gæt er, at det er noget med, at russerne kræver nogle afgifter (for overflyvning af Rusland, red.), som Norwegian ikke vil betale, men jeg aner det ikke.
I givet fald forekommer det mig provokerende at opnå en besparelse på miljøets bekostning«, skriver han i et brev til Politiken
På forsiden af Norwegians hjemmeside finder man en tegning af en benzinpumpe med påskiften »-30 procent« og nedenunder står »reduceret udslip«. Længere inde kan man læse om Norwegians hensigt om at flyve den korteste vej mellem to lufthavne.
Hvorfor flyver I uden om Rusland?, spørger vi Norwegian.
»Vi flyver ikke over Rusland, da vi ikke har rettigheder (til at flyve over Rusland, red.) på nuværende tidspunkt. Vi arbejder imidlertid for at få dette på plads«, oplyser Daniel Kirchhoff fra Norwegians presseafdeling efter at have forhørt sig i hovedkvarteret.
en 600 kilometer lang omvej fra Stockholm til Bangkok.
Flyselskabet Norwegian vil gerne anslå en forholdsvis grøn miljøprofil, og på sin hjemmeside fastslår selskabet, at ny teknik gør det muligt at flyve den korteste distance mellem to lufthavne.
Og det udsagn føler en Politiken læser sig lidt provokeret over. Han har nemlig tjekket Norwegians rute fra Oslo til Bangkok, og han kan se, at selskabet ikke flyver den mest direkte rute.
Norwegians fly slår nemlig en bue uden om Rusland ved at flyve over Sortehavet langs den russiske kyst og så slå et slag ind over Georgien og videre derfra til Bangkok.
Der findes forskellige webtjenester, hvor man kan følge flyene på deres rute, og Rejsers læser har beregnet, at Norwegians rute er 600 kilometer længere, end den Thai Airways benytter. De flyver nemlig over Rusland.
Politiken læseren, der beskriver sig selv som flyentusiast, har ingen ide om, hvorfor Norwegian vælger denne rute:
»Mit gæt er, at det er noget med, at russerne kræver nogle afgifter (for overflyvning af Rusland, red.), som Norwegian ikke vil betale, men jeg aner det ikke
I givet fald forekommer det mig provokerende at opnå en besparelse på miljøets bekostning«, skriver han i et brev til Politiken.
På forsiden af Norwegians hjemmeside finder man en tegning af en benzinpumpe med påskiften »-30 procent« og nedenunder står »reduceret udslip«. Længere inde kan man læse om Norwegians hensigt om at flyve den korteste vej mellem to lufthavne.
Hvorfor flyver I uden om Rusland?, spørger vi Norwegian.
»Vi flyver ikke over Rusland, da vi ikke har rettigheder (til at flyve over Rusland, red.) på nuværende tidspunkt.
Vi arbejder imidlertid for at få dette på plads«, oplyser Daniel Kirchhoff fra Norwegians presseafdeling efter at have forhørt sig i hovedkvarteret.
Rejser ville også gerne vide, hvor stort et CO2-udslip, en omvej på 600 kilometer forårsager:
»Vi har desværre ikke kapacitet til at lave beregninger på dette.
I vores årsrapport, som er tilgængelig på vores hjemmeside, kan du finde information om vores udslip per kilometer«.
Der har i længere tid været ballade mellem EU og Rusland om de overflyvningsgebyrer, der skal betales for at flyve over russisk område.
Det er ikke lykkedes for Politiken at finde ud af, hvor meget et enkelt fly skal betale, men europæiske selskaber betaler i alt cirka 2 til 2,5 milliarder kroner til Rusland i overflyvningsgebyrer.
De fleste af disse penge menes at gå videre til det russiske luftfartsselskab Aeroflot.
EU og Rusland havde egentlig aftalt, at disse gebyrer skulle afskaffes pr. 1. januar 2014, men der synes at være kommet grus i maskineriet, for der er ikke noget, der tyder på, at Rusland vil afskaffe gebyrerne.
Det skriver internationale medier, der følger flybranchen
http://politiken....l-bangkok/
Livet er for kort til at ta`sig af hvad andre siger og tænker om dig,
Så lev livet ... og gi´ dem noget at snakke om...
Danske Citater |