Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
Dansk søfart kan i disse dage glæde sig over, at vi nu er den 4. største søfartsnation i verden ifølge en nylig udgivet publikation – Skibsfarten i tal November 2012 – fra Danmarks Rederiforening. Det er selvfølgelig glædeligt, og noget vi kan være stolte af. Men, midt i den store glæde, er der en bitter smag af malurt!
Seks søfolk fra det danske skib LEOPARD har, den 12. november, været gidsler hos de somaliske pirater i 669 dage (22 måneder).
Ganske vist er der også her tale om en rekord. Nemlig den, at de seks søfolk er de Europæiske søfolk der har været gidsler i længst tid i Somalia. Det er absolut ikke noget vi hverken kan glæde os over, eller være stolte af. Tvært imod er det noget vi burde skamme os dybt og grundigt over!
Som sømand skammer jeg mig.
Ikke over at jeg har været sømand. Men over at have været sømand for en af verdens store søfartsnationer og nu skal være vidne til, at denne på det skammeligste svigter de seks søfolk fra LEOPARD. Samtidig roser Danmark sig af at være en traditionsrig og retskaffen søfartsnation, som Danmark kan være stolt af. I denne sag har vores store søfartsnation absolut ikke noget at være stolt af –tvært imod!
Når man følger udviklingen i denne tragiske gidselsag, kan man til tider falde i undren over, at dette foregår i vores moderne tidsalder.
Gennem de sidste snart ti år er det lykkedes nogle få tusinde somaliske pirater i den grad at volde den internationale handelsflåde, som gennemsejler Det Indiske Ocean, store problemer med deres hærgen i farvandet.
Først inden for det sidste år, er det lykkedes at få dæmmet op for denne hærgen, selv om den langtfra kan betragtes som at være et overstået kapitel.
For at opnå denne nedgang i piratoverfald, har det internationale samfund måtte ofre mange milliarder af kroner. En ny industri har set dagens lys, den såkaldte ”piratindustri”, hvis formål er at udarbejde beskyttelse til handelsskibene der besejler piratfarvandene.
Andre penge går til opretholdelse af et stort, og desværre nødvendigt, militær opbud af flådefartøjer til at afpatruljere området. Piraterne og deres bagmænds andel i denne store pengestrøm udgør dog kun en lille del, ca. 2 %.
Man kan ikke andet end at undre sig, over den politik der internationalt føres i kampen mod disse forbryderiske pirater, og deres modbydelige kapringer af uskyldige søfolk.
At der økonomisk ofres mange milliarder på at forhindre piraterne i at udføre deres beskidte ”erhverv” er en ting. Det er for så vidt i orden, så længe det internationale samfund tilsyneladende ikke på anden måde er i stand til at stoppe pirateriet.
Men, at der ikke gøres noget mere effektivt for at komme de stakkels søfolk, der er uheldige at havne som gidsler hos piraterne, er absolut ikke i orden.
Det er under ingen omstændigheder i orden, at gidsler skal have deres liv ødelagt på grund af rederiernes manglende evne til at agere konstruktivt og fornuftigt i en gidselsituation.
Det er absolut heller ikke i orden, at på grund af politisk uansvarlighed, utidssvarende juridisk spidsfindighed, og misforstået blødsødenhed, kan regeringerne i de berørte søfartsnationer ikke gøre noget for deres gidslers frigivelse.
For Danmarks vedkommende, hvor det drejer sig om seks mennesker som har tilbragt 22 måneder i kløerne på de somaliske pirater, er man fra politisk side åbenbart mere interesseret i at hylde princippet om, ”at Danmark sandelig ikke forhandler med pirater”.
Det er det standardsvar man hører fra Udenrigsministeren, gang på gang. Og, sandelig også det eneste svar, manden er i stand til at komme med. For mig, og helt sikkert for mange andre mennesker, er det ikke et svar der kan bruges til noget som helst. Jeg ved ikke om den gode Udenrigsminister tror, at problemet forsvinder af sig selv, ved at tie om det?
Rederiet Shipcrafts evne, eller måske rettere, vilje, til at varetage denne gidselaffære, har helt fra starten
slået total fejl. Dette fritager absolut ikke rederiet fra at være ansvarlige for deres tilfangetagne besætning. Det er helt klart, at rederiet har handlet fuldstændigt uansvarligt gennem hele denne tragiske gidselsag.
Men når rederiet ikke formår at komme til en fornuftig afklaring af sagen, så må det unægtelig være den danske regering, der må tage over.
Men det, har den danske regering tilsyneladende ikke tænkt sig at gøre. Der har ganske vist været ytringer om, at man fra regeringens side, har lagt pres på rederiet Shipcraft.
Men hvad fanden hjælper det, hvis ikke der er vægt bag de fine ord?
I stedet har man fra regeringens side hævet ulandsbistanden til Somalia til det dobbelte. Disse mange millioner skal bl.a. gå til at stabilisere Somalias infrastruktur, bygge nye moderne fængsler til de tilfangetagne pirater, udbygge Somalias kystbevogtning, så de selv bliver i stand til at bekæmpe pirateriet.
Det er kommet frem, men sandelig ikke fra den danske regerings side, at størstedelen af denne ulandsbistand havner i lommerne på korrupte embedsmænd, og aldrig opnår at blive brugt på det tiltænkte formål.
Når man uden blusel betaler dette store beløb, som øjensynligt havner de helt forkerte steder, så er det man må tage sig til hovedet og tænke, hvad fanden er det der foregår!
Vi er rigtig mange mennesker der føler med, og interesserer os for de stakkels gidsler. Men desværre kan vi
ikke gøre andet, end at forsætte med at lægge pres på de ansvarlige parter i sagen, bl.a. ved at skrive om det, og dermed skabe opmærksomhed om sagen.
Og det vil vi forsætte med til gidslerne igen er frie mennesker. Og jeg kan kun opfordre alle til at give udtryk for, at denne galskab må få en ende snarest muligt!
Hvis rederiet Shipcraft, det blå Danmark, og den danske regering har bare en smule anstændighed i behold, så får de sat noget effektivt i værk for at få gidslerne fri - NU.
Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
Som sømand skammer jeg mig.
Ikke over at jeg har været sømand. Men over at have været sømand for en af verdens store søfartsnationer og nu skal være vidne til, at denne på det skammeligste svigter de seks søfolk fra LEOPARD. Samtidig roser Danmark sig af at være en traditionsrig og retskaffen søfartsnation, som Danmark kan være stolt af. I denne sag har vores store søfartsnation absolut ikke noget at være stolt af –tvært imod!
-Skrev Yindee,-og hvor har han dog evig ret!!
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
Skrevet af en sømand ved navn Søren
Kære Eddy og Søren
En lille hilsen fra een af jeres kollegaer fra havet.
I sidder jo ganske vist dernede i varmen og holder ferie jo ....... Jaa det vil jo sige at det er åbenbart den opfattelse at man har hos alle de instanser der egentligt burde gøre noget for jer lige nu...
Uha her sker jo mange ting i disse dage...Hvad har i oplevet i dag ?
Ja jeg er jo nød til at spørge for her går hverdagen jo sin gang...Juletiden nærmer sig jo,og det er blevet så dyrt at leve herhjemme....Ja i får velsagtens frisk frugt og sund mad hver dag ikke ?
Kan jo ikke lige forstå at i ikke skriver,men det må jo være fordi i har det sjovt og godt vel ?
Ja der har jo været de sædvanlige indsamlinger til forskellige gøremål i verden,og ja de er jo understøttet med tusindevis af sjove reklameindslag,men pyt det ser i jo ikke dernede i paradiset !
Nå men vi skal ud og købe ind til weekenden,så hyg jer nu og opfør jer pænt i to.
Mvh Danmarks uansvarlige.
Hvornår Har man tænkt sig at vågne op og få Søren og Eddy Hjem ?
God jul og godt Nytår