Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
dagens leder i ekstrabladet, tak for det på tide den sag kommer frem i lyset
FOR DE to danske gidsler i Somalia, Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, og deres fire filippinske kolleger kan situationen dårligt blive mere fortvivlende. I skrivende stund har søfolkene været i de khat-tyggende piraters vold i 516 dage. Og der er ikke udsigt til løsladelse.
SOM det fremgår af Ekstra Bladets dækning, er der ingen hjælp at hente hos gidslernes arbejdsgiver, Shipcraft. Rederiet er fuldt optaget af at skovle penge hjem til sig selv gennem lukrative våbensejladser.
KYNISMEN er grænseløs. Da Shipcraft kort efter gidseltagningen i januar sidste år fik fat i sit mandskabstomme fragtskib, handlede det for rederi-direktør Claus Bech åbenbart kun om én ting: at få den værdifulde last af missiler transporteret videre til Vietnam.
DE SEKS kaprede søfolk kunne –med et ikke særlig velvalgt billedsprog –sejle deres egen sø. Og det i en sådan grad, at organisationen Søfartens Ledere har politianmeldt rederiet.
OGSÅ fra politisk side har gidslerne oplevet svigt på svigt på svigt. For et år siden foreslog Socialdemokraterne en lovændring, så et rederi ikke kan kaste ansvaret for sin besætning over bord. Og SF's Holger K. Nielsen krævede, at regeringen pressede rederiet.
I DAG, hvor S og SF har skiftet oppositions-bænken ud med minister-taburetter, er kursen søreme lagt om. Holger K. vil ikke længere udtale sig om sagen. Og hos Socialdemokraterne aner søfartsordfører Benny Engelbrecht ikke en kæft om, hvad der sker.
GIDSLERNES forbandede problem er, at de hverken er en opsigtsvækkende historie –som sejlerfamilien fra Kalundborg –eller udgør en økonomisk værdi i forhandlings-sammenhæng. Men det gør ikke deres lidelser mindre.
DET HAR vist sig, at de somaliske myndigheder og de utilregnelige kidnappere kan presses. Så beskeden til den danske regering og rederiet er kort og godt: Få så fingeren ud!
Antal indlæg: 3360 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
hørt få dem hjem nu
Danske gidsler har siddet 515 dage
Det danske redieri Shipcraft leverede våben til Vietnam, mens besætning blev holdt fanget.
515 dage i helvede. Så længe har styrmand Søren Lyngbjørn og kaptajn Eddy Lopez og deres fire mand store besætning i dag været gidsler hos pirater i Somalia.
Rederiet Shipcraft er siden tilfangetagelsen den 12. januar 2011 blevet kritiseret og politianmeldt for ikke at gøre nok for at få skibets besætning fri.
Ekstra Bladet afslører mandag, at Shipcraft i stedet for at sætte alle ressourcer ind på at få frigivet gidslerne havde travlt med at levere den last af missiler til den vietnamesiske hær, som Søren Lyngbjørn, Eddy Lopez og besætningen var på vej med, da de blev taget til fange ombord på skibet 'Leopard'.
Data fra den amerikanske tænketank Transarms dokumenterer således, at skibet lagde til kaj i Haipong i Vietnam den 29. marts 2011.
"Skandaløs prioritering"
Forhandlingssekretær i 3F Henrik Berlau er stærkt utilfreds med rederiets prioriteter:
- Det er skandaløst, at Shipcraft tænker mere på at få en indbringende våbenlast frem end på hurtigst muligt at få deres ansatte fri, siger han.
I oktober sidste år meldte rederiet ud, at de havde store økonomiske vanskeligheder og muligvis stod overfor konkurs. Det økonomiske uføre står i skarp kontrast til tidligere år, hvor ejerne i 2008 og 2009 trak 46,6 millioner kroner ud af firmaet.
- Firmaet fremturer med, at de ingen penge har tilbage, men så må de sgu skaffe dem. De har aktiver, de kan sælge. De har en forpligtelse, som de simpelt hen ikke vil løfte af hensyn til deres egen økonomiske situation, siger Henrik Berlau.
Direktør i Shipcraft Claus Bech har ikke ønsket at kommentere sagen.
Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
Ja, de skulle have været hjemme for lang tid siden.
Man skammer sig jo over at være dansker, når man ser den latterlige vilje til at hjælpe nødstedte statsborgere i udlandet.
Det eneste der hjælper er åbenbart et enormt mediepres på regeringen, men i denne her situation sælges der nok ikke aviser nok på historien.
Hvad f..... laver vores elitesoldater? - Er de alle i Afghanistan?
USA viste vejen og gik i land og befriede en amerikansk statsborger, samt en dansker, der var "heldig" at være sammen med vedkommende.
Vi kan gøre det samme, så kan Philipinerne også komme hjem igen. Slagsmålet om love og regler må vi så tage bagefter ligesom andre gør det.- Kamphelikoptere til at støtte en sådan operation kan vi sikkert "leje" hos andre der også er dernede i forvejen.
Eller vi kan måske "leje" fremmede tropper til hele aktionen.
Hellere betale til det, end betale til de 500mill. kr. vi sender derned som U-landsstøtte.
- Men, mon der står en overordnet "storebror" med en løftet pegefinger. Man får det på fornemmelsen
Antal indlæg: 857 Tilmeldt: 19.12.11 Status: Offline
se her, det stinker rederiet snyder alt og alle
Rederi politianmelt for at lade søfolk rådne op i Somalia
Medens tocifrede millionbeløb har rullet ned i lommerne på aktionærerne i rederiet Shipcraft A/S, lader rederiet seks af sine søfolk, to danske officerer og fire filippinske matroser, rådne op som gidsler hos somaliske pirater.
I dag er det præcis 516 dage eller godt halvandet år siden, deres skib ”Leopard” 12. januar 2011 blev kapret af somaliske pirater ud for Omans kyst. Fremtiden for de seks søfolk er uvis. Rederiet har nægtet at betale løsesum for dem.
Har over to år udbetalt 46,6 millioner kroner i aktieudbytte
”Vi har ikke pengene,” har rederiets direktør, Claus Bech, flere gange beklagende udtalt samtidig med, at rederiet alene i 2008 og 2009 udbetalte aktieudbytte for i alt 46,6 millioner kroner.
I juli sidste år lød piraternes krav om en løsesum på tre millioner dollars eller små 16 millioner kroner.
Piraternes krav er i mellemtiden steget, efterhånden som forhandlingerne trak i langdrag, og skulle efter sigende nu være oppe på 15 millioner dollar eller små 80 millioner kroner.
Besætningen reddede skib og last fra piraterne
Da somaliske pirater 12. januar sidste år angreb og beskød coasteren ”Leopold”, søgte besætningen tilflugt i et særligt sikringsrum, hvor de havde held til at slukke for skibets hovedmotor.
Af en eller anden grund lykkedes det piraterne at komme ind i sikringsrummet, men da de ikke kunne genstarte hovedmotoren, nøjedes de med at tage den seks mand store besætning som gidsler. Skibet drev herefter omkring, og blev senere opbragt af enheder fra den tyrkiske flåde og senere leveret tilbage til rederiet med lasten intakt.
Skibets våbenlast vigtigere end gidslerne
Nu viser det sig, at skibets last bestod af missiler til den vietnamesiske hær, og at rederiet i stedet for at prioritere gidslernes løsladelse havde travlt med at levere våbnene til Vietnam. Således lagde skibet til kaj i den vietnamesiske havneby Haiphong den 29. marts 2011. (Ekstrabladet)
Det var rederiets tak til den besætning, der på trods af en stresset situation havde udvist årvågenhed og konduite nok til at sikre både skib og last.
Rederiet er berygtet for våbentransporter der mistænkes for at være mere eller mindre lyssky. Således blev rederiets coaster ”Puma” med en ladning på 20 millioner patroner i 2009 nægtet losningstilladelse i flere Mellemøstlige lande på grund af ufuldstændige papirer med blandt andet et modtagerfirma, som ikke eksisterede.
Røret bliver smækket på
Den Korte Avis har i løbet af i går flere gange forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktør og medlem af bestyrelsen, Claus Bech, i rederiet Shipcraft A/S, der holder til på adressen Gl. Hovedgade 14 i Hørsholm.
Reaktionen har hver gang været den samme: ”Ham kan du ikke komme til at tale med!” Hvorefter røret bliver smækket på.
Har meldt Shipcraft til politiet
Til gengæld bliver røret ikke smækket på hos fagforeningen Søfartens Ledere, som 29. juni sidste år meldte Shipcraft A/S til politiet på grund af rederiets tackling af gidselsituationen.
Tværtimod lykkedes det her omstillingsdamen at skaffe forbindelse til direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, som stod i Københavns Lufthavn og skulle med et fly.
”Vi ved endnu ikke, hvor langt politiet er kommet med vores anmeldelse udover, at de stadig behandler den og efterforsker,” siger direktør Fritz Ganzhorn til Den Korte Avis og understreger:
”En forudsætning for at få søfolkene hjem er, at rederiet gør en aktiv indsats. Og det har vi bestemt ikke indtrykket af har været tilfældet her!”
Indviklet selskabskonstruktion
Rederiet Shipcraft er en del af en indviklet selskabskonstruktion med en mængde forskellige selskaber. Shipcraft A/S er 100 procent ejet af et selskab på Cypern, Shipcraft Cyprus Ltd., men hvem de egentlige ejere er, har det været umuligt at finde ud af.
Ligeledes har det også været umuligt at finde ud af, hvem det er, der har fået udbetalt et udbytte på over 40 millioner kroner.
Og når man forsøget at få fat i manden, som må formodes at ligge inde med disse oplysninger, bliver røret hos rederiet Shipcraft A/S blot smækket på.
Antal indlæg: 1828 Tilmeldt: 05.10.09 Status: Offline
Ja men ministre og presse er helt på dupperne når et dansk fjols tager til Bahrain og forsøger at vælte styret og en dansk kvinde frivilligt gifter sig med en Inder og flytter til Indien og nu vil skilles uhada da da dem må vi hjælpe
Antal indlæg: 735 Tilmeldt: 22.02.09 Status: Offline
Lindy..
Du fatter ikke en meter hvad søfolk går igennem når man skal igennem rødehavet og ud til østen og har skiftet underbokser 10 gange i døgnet..
...Husk dovenskab er ikke nogen sygdom...
Antal indlæg: 3360 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
se lige her en skandale af rang
Shipcraft-ejer vælter sig i luksus – danske gidsler rådner op
Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez har siddet 17 måneder i Somalia: Shipcraft nægter at betale løsesum, mens rederiets svenske hovedaktionær opkøber million-ejendom http://ekstrablad...774372.ece
for en gangs skyld vil jeg give ekstra bladet ret
Vi hjælper ikke Eddy og Søren ved at tie
FRA FLERE SIDER er der blevet lagt pres på os for ikke at skrive om Eddy og Søren. Vi er ligefrem blevet beskyldt for at forværre deres situation og få prisen til at ryge i vejret, fordi vi nu afslører, at rederiet ikke er på kanten af konkurs, som de selv påstår, men tværtimod har en bagmand, der er mangemillionær.
Vi forstår godt, at de pårørende er desperate for at få deres kære hjem.
Men det kan aldrig være Ekstra Bladets opgave bevidst at tie i en sag, som har trukket unødigt ud. Eddy og Søren har nu været gidsler i 523 dage.