Mange tilfælde af kolera i Thailand
|
thai |
Skrevet d. 22-09-2011 03:16
|
Bruger
Antal indlæg: 3350
Status:
|
Turister, der tror, de har maveproblemer, kan være smittet med kolera.
Det er ikke unormalt, at turister døjer lidt med maveproblemer på rejsen til Thailand. Men hvad mange ikke ved er, at diarréen kan være kolera. Flere og flere bliver nemlig ramt af den smitsomme mavetarmsygdom.
http://politiken....-thailand/
løgn eller latin døm selv |
|
|
|
|
freja |
Skrevet d. 22-09-2011 10:08
|
Bruger
Antal indlæg: 954
Status:
|
Naturligvis kan der forekomme udbrud af kolera også i Thailand.
Forekomsten af bakterien Vibrio Cholera, vil kunne opleves alle steder, hvor der findes dårlig kvalitet af drikkevand og hygiejne...
Thailand er lige nu ramt af oversvømmelser, så der er selvfølgelig en potentiel risiko, da disse områder jo i forvejen ofte har dårlige sanitære forhold, det er derfor af uhyre stor vigtighed, at I alle der bor i området, tænker meget på jeres fødevarehygiejne.
Jeres mad skal være ordentligt tilberedt gennemstegt, ingen fisk ell. skaldyr hvis I er i tvivl om stedets hygiejnestandard, brug kun flaskevand, ingen isterninger med mindre i selv har lavet dem af flaskevand, rens alt spiseligt i flaskevand, skræl frugt osv.osv..
I det hele taget opfører jer, som I vel plejer, M.H.T Jeres madvaner og hygiejne.
Der er ingen grund til panik, skulle I blive ramt af den smitsomme mavetarmsygdom, så sørg for VÆSKE, lav evt. selv en blanding af vand, sukker og salt, blandet med saften af en citrusfrugt, eller køb færdigt pulver på apoteket, søg læge på stedet.
Men DRIK, DRIK, DRIK. I kan miste helt op til 1 liter væske i timen, grundet de hyppige og kraftige vandtynde aff. |
|
|
|
egon |
Skrevet d. 22-09-2011 11:06
|
Bruger
Antal indlæg: 203
Status:
|
freja skrev:
Naturligvis kan der forekomme udbrud af kolera også i Thailand.
Forekomsten af bakterien Vibrio Cholera, vil kunne opleves alle steder, hvor der findes dårlig kvalitet af drikkevand og hygiejne...
Thailand er lige nu ramt af oversvømmelser, så der er selvfølgelig en potentiel risiko, da disse områder jo i forvejen ofte har dårlige sanitære forhold, det er derfor af uhyre stor vigtighed, at I alle der bor i området, tænker meget på jeres fødevarehygiejne.
Jeres mad skal være ordentligt tilberedt gennemstegt, ingen fisk ell. skaldyr hvis I er i tvivl om stedets hygiejnestandard, brug kun flaskevand, ingen isterninger med mindre i selv har lavet dem af flaskevand, rens alt spiseligt i flaskevand, skræl frugt osv.osv..
I det hele taget opfører jer, som I vel plejer, M.H.T Jeres madvaner og hygiejne.
Der er ingen grund til panik, skulle I blive ramt af den smitsomme mavetarmsygdom, så sørg for VÆSKE, lav evt. selv en blanding af vand, sukker og salt, blandet med saften af en citrusfrugt, eller køb færdigt pulver på apoteket, søg læge på stedet.
Men DRIK, DRIK, DRIK. I kan miste helt op til 1 liter væske i timen, grundet de hyppige og kraftige vandtynde aff.
hvad skal vi drikke |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 22-09-2011 11:58
|
Bruger
Status:
|
Tja prøv du bare med øl eller andre alkoholiske nydelsesmidler, så bliver din diarre dit mindste problem. |
|
|
|
ida |
Skrevet d. 22-09-2011 12:19
|
Bruger
Antal indlæg: 153
Status:
|
Egentlig helt utroligt der ikke kom en epidemi efter tsunamien. |
|
|
|
bamsen |
Skrevet d. 22-09-2011 12:36
|
Bruger
Antal indlæg: 1138
Status:
|
Davser
i skal købe Dechamp, electrolyte Beverage Powder
på apotheket/farmacia.
Og blande det i en ½ vand,og drik det,det gør jeg hverdag,det binder vandet .
Jeg plejer at give 6 bath stykket,og der er forskellige smag.. |
|
|
|
JackD |
Skrevet d. 22-09-2011 14:26
|
Bruger
Antal indlæg: 596
Status:
|
Nemlig bamsen, kan nu bedst li´ "Royal D".
Nu vi har doktoren på banen, er der ikke noget med at Coca Cola virker stoppende?
Hvad med Gin og Tonic, det er jo næsten medicin er det ikke?
"This cocktail was introduced by the army of the British East India Company in India.
Tonic water contains quinine, which was used to prevent malaria. In the 18th century, tonic water contained a large amount of quinine, which caused it to have a very bitter taste. Gin was added to make it more palatable.[10] Tonic water sold today contains only a very small amount of quinine and is consequently much less bitter (and it is sometimes sweetened)."
http://en.wikiped..._and_tonic
|
|
|
|
rinpoche |
Skrevet d. 22-09-2011 15:26
|
Bruger
Antal indlæg: 245
Status:
|
Den mængde kinin som tonic i dag indeholder gør at man velsagtens skal drikke 50 liter for at det skulle virke som en profylakse.
Rent bortset fra at kinin har været helt virkningsløst mod malaria i Thailand de sidste 20 år pga resistens.
|
|
|
|
JackD |
Skrevet d. 22-09-2011 15:29
|
Bruger
Status:
|
Ok, så håber jeg på en placebo effekt istedet...
|
|
|
|
freja |
Skrevet d. 22-09-2011 15:33
|
Bruger
Status:
|
JackD skrev:
Nemlig bamsen, kan nu bedst li´ "Royal D".
Nu vi har doktoren på banen, er der ikke noget med at Coca Cola virker stoppende?
Hvad med Gin og Tonic, det er jo næsten medicin er det ikke?
"This cocktail was introduced by the army of the British East India Company in India.
Tonic water contains quinine, which was used to prevent malaria. In the 18th century, tonic water contained a large amount of quinine, which caused it to have a very bitter taste. Gin was added to make it more palatable.[10] Tonic water sold today contains only a very small amount of quinine and is consequently much less bitter (and it is sometimes sweetened)."
http://en.wikiped..._and_tonic
Jo Jack du har ret, cola har været lanceret som værende et helbredende middel mod dårlig mave.
Det er dog ikke i sig selv helbredende, men væsken indeholder nogle af de livsvigtige mineraler vi mister ved de hyppige diarreer en kolera infektion giver.
Det farligste ved kolera er netop væsketabet, derfor er det egentligt lige meget hvad man vælger at drikke, så længe det indeholder sukker og salte, men pas på med for meget sukker, det kan i sig selv give diarre, hvorfor det må tilrådes at fortynde colaen.
Hvis man ellers kan se noget positivt overhovedet ved diarre, så tænk på at det er krp. Måde at få udskilt noget uønsket på.
Men hvad den mister skal den have tilført igen.
Derfor drik hvad du har, indtil du kan få lægehjælp, nogle er så hårdt angrebet at de må have tilført op til 30 liter i.v væske i døgnet når de bliver indlagt.
Nej nej og atter nej,alkoholiske drikke bør på det kraftigste frarådes, da alkohol i sig selv er vanddrivende, din væskebalance er i forvejen i minus grundet diarreen, tænk på at ca. 60 % af vores kropsvægt er vand, og mister du 1 liter i timen, grundet diarreen, så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad vil ske.
Hver gang jeg rejser, plejer min mand formanende at sige til mig, ”Freja cook it, boil it, peel it, - or leave it.” Et godt råd, der hermed er givet videre.
|
|
|
|
rinpoche |
Skrevet d. 22-09-2011 15:33
|
Bruger
Status:
|
freja skrev:
Jeres mad skal være ordentligt tilberedt gennemstegt, ingen fisk ell. skaldyr hvis I er i tvivl om stedets hygiejnestandard, brug kun flaskevand, ingen isterninger med mindre i selv har lavet dem af flaskevand,
Der er isterninger og så er det knust is.
De runde isterninger med et hul igennem, der kommer i forseglede plastposer fra isfabrikken, fremstilles under streng hygiejnisk kontrol og frembyder ingen risiko.
Knust is derimod, kommer som oftest med "isbilen" i store 50 kg blokke. De bliver i mange tilfælde smidt direkte ned på gaden og trukket hen ad fortorvet inden de ryger i isknuse-maskinen.
Jeg prøvede en gang at tage billeder af et sådant optrin, men det var ikke populært.
Jeg kan kun tage mig til hovedet og spørge, hvorfor ikke langt flere bliver syge heraf. |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 22-09-2011 15:37
|
Bruger
Status:
|
rinpoche skrev:
freja skrev:
Jeres mad skal være ordentligt tilberedt gennemstegt, ingen fisk ell. skaldyr hvis I er i tvivl om stedets hygiejnestandard, brug kun flaskevand, ingen isterninger med mindre i selv har lavet dem af flaskevand,
Der er isterninger og så er det knust is.
De runde isterninger med et hul igennem, der kommer i forseglede plastposer fra isfabrikken, fremstilles under streng hygiejnisk kontrol og frembyder ingen risiko.
Knust is derimod, kommer som oftest med "isbilen" i store 50 kg blokke. De bliver i mange tilfælde smidt direkte ned på gaden og trukket hen ad fortorvet inden de ryger i isknuse-maskinen.
Jeg prøvede en gang at tage billeder af et sådant optrin, men det var ikke populært.
Jeg kan kun tage mig til hovedet og spørge, hvorfor ikke langt flere bliver syge heraf.
Kan kun give dig helt ret, man forundres. |
|
|
|
rinpoche |
Skrevet d. 22-09-2011 15:38
|
Bruger
Status:
|
JackD skrev:
Ok, så håber jeg på en placebo effekt istedet...
Tro kan som bekendt flytte bjerge |
|
|
|
JackD |
Skrevet d. 22-09-2011 15:47
|
Bruger
Status:
|
Når jeg tænker på antallet af rotter der nærmest mylrer rundt om fødderne på en i Bangkok, så er sygdommen leptospirose vel højrisiko p.t.?
http://en.wikiped...tospirosis
Især nu hvor der er oversvømmelse mange steder, og folk vader eller svømmer rundt, sammen med rotterne! |
|
|
|
nnn |
Skrevet d. 23-09-2011 23:56
|
Bruger
Antal indlæg: 162
Status:
|
freja skrev:
Ovenstående er overdrevet, og skal man følge det, skal man ikke rejse til / opholde sig i Thailand. |
|
|
|
freja |
Skrevet d. 24-09-2011 00:09
|
Bruger
Status:
|
Ja ja min ven, har du først prøvet at få dig en rigtig fæl maveinfektion, lærer du det nok.
Naturligvis kan du da rejse til Thailand, blot du udviser en smule omtanke, særdeles i de oversvømmede områder |
|
|
|
nnn |
Skrevet d. 24-09-2011 00:20
|
Bruger
Antal indlæg: 162
Status:
|
freja skrev:
Ja ja min ven, har du først prøvet at få dig en rigtig fæl maveinfektion, lærer du det nok.
Naturligvis kan du da rejse til Thailand, blot du udviser en smule omtanke, særdeles i de oversvømmede områder
Det har jeg prøvet freja, og hvad kunne jeg lære af det ?
Ikke noget særligt, kun, at den ene madbod, hvor jeg købte aftensmaden, havde solgt mig noget mad, jeg blev syg af.
skulle jeg så, hver gang jeg er i byen, eller er på ferie, lade være med at købe mad hos de lokale ?
De allerfleste har en rimelig hygiejne, ellers kan de jo heller ikke sælge noget, for hverken ejeren eller kunderne ønsker at blive syge.
Men jeg køber som regel i boder, hvor der er mange andre kunder.
nnn |
|
|
|
pirat |
Skrevet d. 24-09-2011 02:42
|
Bruger
Antal indlæg: 717
Status:
|
jeg spiser næsten altid ved det lokale gade køkken,er blevet syg en gang af maden købt og spist på Mc Donalds i Bangkok |
|
|