Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 01.01.2010
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2010 04:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

01.01.2010

Godmorgen Dagbog og rigtig godt nytår.

Ja en barsk start igen i dag!!

www.thai-dk.dk/penfoto/19/99814.jpg

Tak for jeres ord, og jeg skal gøre hvad jeg kan for at underholde jer og give jer svar.

Til Islander kan jeg kun sige at kun DU bestemmer hvilken størrelse bike du vil leje, som udgangspunkt bør du vide at udlejerne lejer hvad som helst ud, uden skrupler. Og du behøver ikke være så nervøs for om politiet vil stoppe dig, det længste de kan gå de stakler i de stramme støvler :-O er de velkendte og hjemlige steder. Altså 'kun' de 2 steder jeg har fortalt om, og en sjælden gang i Chaweng. Og de vil sgu ikke se dit pas, de vil se Baht og intet andet hvis du bliver stoppet uden hjelm :-) Så bare tag det roligt.

Og så har jeg en bøn til dig Islander, når du laver et indlæg behøver du ikke citere hele det oprindelige indlæg, det gør siden langsommere fordi man nu skal hente de samme billeder flere gange!!

Og tak til Sank for de opmuntrende tilråb, kun få erkender det store og udmattende arbejde det kan være at arbejde i marken, udsat for alverdens farer, og svingende ølpriser. Vilde og farlige dyr er en del af jobbet, men de chok jeg får tit og ofte over ølpriserne tærer på kræfterne, så tak for støtten..

Nå hurtigt videre

Lidt har også ret siger man, så jeg sleb og grundede motordelene en gang til i går. Nu syns jeg ikke det er sjovt at være turist mere, så jeg har besluttet at slutte min 'ferie' og stille og roligt komme videre med motoren. Så jeg fik maling over det hele igen, måske skulle jeg bruge rød maling så jeg kan bruge det som neglelak :-O

Min landlady overraskede mig ved at købe riven til mig, denne gang ventede jeg 'kun' en uge før hun købte den. Stakkels kvinde, jeg er sikker på hun har ligget søvnløs på grund af de 180 Baht. Så endelig kunne jeg rense stranden og få den tilbage til normal standard, det værste skulle være overstået nu, og til at holde ren forholdsvis nemt. Det er en god terapi at tusse rundt på stranden og lave noget fornuftigt samtidigt, så det brugte jeg et par timer på i bragende sol og 34 Grader :-O

Mine udskejelser på stranden var godt for ryggen, eller osse var det fordi solen bagte på den, men den fik det meget bedre stille og roligt. Så min opdagelsesrejse til bjergets top :-O er ikke et dårligt minde mere, men en voldsom oplevelse....

Det er meget kendetegnende for de gange jeg har været oppe i bjergene, anstrengende og bare masende. Selvfølgelig vil jeg da vide hvad der gemmer sig på øen, ikke kun ved kysten og stranden. Men over det hele, men det er altså ikke så nemt at krydse øen på bike(eller i noget andet køretøj) og når jeg har forsøgt at finde nye veje som jeg gør en gang imellem, syntes jeg det er skuffende at de ender så brat som mange af dem gør.

Så i stedet lurer jeg lidt på at lave en historie om skellet mellem rige og fattige, der er et meget grelt tilfælde oppe i Shaweng. Her fandt jeg en vej der skulle føre en hen til en bådshop, det gør den også til sidst. Men inden man når shoppen, kører man igennem junglen hvor de fattige her har slået nogle blikskure op, her lever de sammen med deres husdyr og børn der drøner rundt og leger. Store hængebugsvin lunter rundt og roder i jorden sammen med hønsene, og hundene selvfølgelig som altid på jagt efter noget spiseligt,. Meget interessant at opleve, og tak for kaffe de er fattige de mennesker!!

Og her føler jeg at de bliver udstillet, for 'rige' falanger bruger hver dag denne vej forbi skurbyen, når de kører fra eller til deres nye luksushus, som er bygget for enden af vejen. Det skriger til himlen med de sociale rangstige forskelle her, og minder mig om billeder man ser fra Indien eller Pakistan. Hvordan kan man bo i sådan et luksushus, så tæt på elendighed at man kan lugte den. Er det dejligt at trække gardinerne fra og se elendigheden når man vågner, eller hvad sker der med folk!!
Den historie skal jeg nok lave en dag jeg er ude at køre.

Nu gik det altså galt igen :-O

Resten af dagen slappede jeg af og fik ryddet lidt op på terrassen, under al malingen og værktøjet fandt jeg sørme et par stole jeg ikke havde set i et stykke tid. Dem måtte jeg lige afprøve :-)

Og aftenen blev brugt på Amity hos mine venner der, det er dem der driver Amity. Og de har ikke det fjerneste begreb om at køre sådan en butik, gudskelov!!

Så selv om der var nogle mennesker kiksede alt selvfølgelig for dem, det eneste man altid kan være sikker på er at maden altid er veltilberedt og smager pragtfuldt. Men alt andet kikser, lys blinker fordi tapen der holder ledningen sammen er våd, ledningerne til anlægget har fået samme tur. Og alle Thai kvinderne har deres egen ide om hvordan tingene skal gøres, så der er en palaver uden lige:-O og lyden fra anlægget kommer og går, og minder om min internetforbindelse :-O

Men hvor jeg elsker at være her, her er det ægte smil fra morgen til aften. Venlige mennesker der elsker deres job, og viser det åbenlyst. Det er da dejligt at opleve....

Og dagen sluttede for mit vedkommende da jeg kom hjem ved 9 tiden tror jeg, jeg vågnede i hvert fald i stolen året efter :-O

Nu vil jeg gå en tur ned til vandet og se hvorfor det er så skummelt i vejret i dag, overskyet men stadig varmt.

Og nu jeg ikke har været på ekspedition, har jeg fundet nogle billeder fra Ao Nang, Krabi i kan hygge jer med. Det er usorterede billeder af alt muligt, sjove ting på vejene, eller som gutten her der står i 10 meters højde på en bambus pind og maler!!

www.thai-dk.dk/penfoto/19/Billede0053.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/19/Billede0063.jpg

Der er også et par billeder fra en kanotur i mangroveskovene. Sådan ture kan købes allevegne derovre og koster omkring 1000 Baht for en 4 timers tur. Meget interessant tur.

De her billeder er de første jeg tog med mit nye kamera, og det her er det bedste syns jeg!!

www.thai-dk.dk/penfoto/19/FedtGrottebillede.jpg

Men de her er heller ikke dårlige.

www.thai-dk.dk/penfoto/19/Billede014-1.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/19/Billede028-2.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/19/Billede040-1.jpg




Igen i dag kan i se mange flere billeder på linket herunder fra Ao Nang og kanoturen.
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
islander
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2010 05:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 141
Tilmeldt: 21.12.09
 Status: Offline

Hej Pesionist.
Nytårstalen var noget af mundfuld, men er ikke uenig. Jeg gik på efterløn med 60 år, men de virkelige frihed må vente til jeg er 65. Man glemte at oplyse mig ( eller jeg gjorde ikke mit forarbejde godt nok ) at de snupper efterlønnen, hvis jeg flytter til Thailand. Jeg var i Thailand 1.ste gang sidste år - Bangkok/Chiang Mai- efter 1 måned spurgte jeg mig selv, hvad laver du her? Afsted til Chiang Mai, så ventetiden har været lang. Når man rejser alene er man tit som fluen på væggen, og hører/ser de dumsmarte ting - manglende respekt/forståelse for kultur og mennesker. Og det er så stor en kontrast til den hjælpsomhed og venlighed jeg har mødt, man jo ikke nødvendigvis naiv, fordi man har et creditcard. Er der nogen ide i at tage en spinnestang med? Jeg kan sagtens se mig selv stå i vandkanten mens solen står op.
Mvh
islanderThumb
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2010 08:08
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1147
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Se Islander, det er præcis sådanne diskussioner jeg gerne vil have startet. Så mange tak for det, oplysning er det vigtigste .

Det er en stor mundfuld, det er jeg meget bevidst om. Men omvendt føler jeg mig så røvrendt og dårligt behandlet af Danmark at jeg mener at der må nogle nye partier på banen. Vi har jo ikke gjort noget kriminelt eller noget samfundet ikke accepterede, så hvorfor skal der stå 'dårlig dansker' på ryggen af os der af en eller anden årsag får pension, og hvorfor skal det bruges imod os, at vi vælger at bo de sidste år et andet sted end Danmark!!

Det er i mine øjne en moderne udgave af heksejagt, båsen 'vi' er blevet sat i er meget lille og strammer sgu!!

Så min hentydning til partiet der tør, er helt bevidst, forestil dig et parti der er til for pensionisterne, og forstil dig at samtlige pensionister stemmer på det her parti!!!

Så snakker vi magt, og vi snakker stor magt. Antallet af pensionister udgør en i 2008 ca. 850.000 personer, udelukkende personer på 65+, heri er ikke medregnet førtidspensionister som anslås til 248.000 ifølge en artikel på internettet.

Så med en million stemmer tror jeg du giver mig ret!!

Tænk hvis en fætter som Thaksin levede i Danmark og fik de her vælgere med sig, med den grådighed og forretningssans han besidder, ville der kun gå kort tid før han ville bliver udråbt til evig hersker og diktator!!

Og derfor tror jeg mund til øre metoden om de faktiske problemer for pensionister er vejen frem. Målgruppen er ALLE !! Hvis nu du var blevet oplyst om betingelserne omkring det at blive pensionist, havde du haft styr på reglerne og ville vide hvad du kan og ikke kan. Oplysningerne kan opfattes negative fordi de belyser alt det negative ved indgangen til pensionist tilværelsen, men alt det gode skal skam også fortælles.

Ved du eller andre hvornår den her lov om længden af pensionisters ophold i udlandet er vedtaget??

Hmm... Nu skal du jo til Chang Mai, og det er meget langt væk fra mine fiskevande. Selvfølgelig må der være nogle floder med en masse fisk i, men jeg er helt blank hvad angår ferskvandsfiskeri i Thailand. Jeg har læst historier om catfish på 100 kilo og mange andre fisk i næsten samme vægtklasse, prøv at google dem!!

Hvis du skal betale for at tage din spinnerstang med herud, skal du ikke betale. Alle steder med selv det mindste vandløb eller å, har en forretning hvor de sælger stænger og hjul til okay priser. Jeg har bestemt ikke hænderne over hovedet over kvaliteten man køber her, men du får snildt en spinnerstang incl. hjul for 600 Baht som er en okay pris, du får hvad du køber!!

Selv om der kan stå rustfrit stål på det du køber her, går der sgu kun en uges tid efter du har pakket tingen ud, til de første rustpletter viser sig.

Jeg sætter en stor ære i at integrere mig så hurtigt som muligt her, jeg føler det er min pligt nu jeg bor her. Jeg respektere deres ting og forventer de respektere mine. Så når jeg møder folk som du beskriver det, der ikke viser respekt for Thai kulturen, skammer jeg mig helt ærligt over at være dansker og falang. Jeg viser på ingen måde at jeg forstår hvad de siger, og passerer mens jeg prøver at finde årsagen til den her evige misforståelse/uvidenhed eller hvad det kaldes.

Tænk at bruge så mange penge, og flyve i så mange timer, og flyve så langt, kun for at stige ud af flyveren som en af de første for at finde et nemt offer. En person man kan skælde ud, svine til og håne fordi personen gør tingene anderledes end hjemme.

Integrere betyder, at man så godt som muligt, skal prøve at leve det liv som dit nye hjemland lever sit liv på. Længere er den ikke og burde vel være nemt at efterleve!!

Det smil mine 'rigtige' Thaivenner sender mig, er guld værd for mig. De behøver ikke smile til mig hvis de ikke har lyst. De skal ikke sælge mig noget, og de er ikke ude på at snakke mine penge fra mig. Nej, de smiler fra hjertet når de smiler, og det er de eneste venner du har brug for, er det ikk!!((2((


Håber alt det bedste for dig når du tar herud...DanmarkThumbThumb
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Abekatten
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2010 10:53

Bruger

Antal indlæg: 162
Tilmeldt: 12.05.09
 Status: Offline

Jamen efterløn eller folkepension med legal adresse i Thailand, de tar røven på en. Jeg bliver 65 i juni og får en folkepension der ikke engang kan dække en sygeforsikring, men jeg har det skide godt.skaal
En mand et ord.
En kvinde, en ordbog.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Mr positiv
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 01-01-2010 15:21

Bruger

Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 29.03.09
 Status: Offline

Pensition er BIG buisness.
Om 10-20 År er det de yngre der skal skabe >>>>>>Dks økonomi
Så selve % fordelingen på arbejde bliver mere og mere skævt.Med andre ord de yngre skal forsørge de ældre
som har skabt det >Dansk vælfærdssamfund.
Lige nu mangler der ikke arbejdskraft men om 2-5år skriger vi efter arbejdskraft.
Kan vi som lever iu Danmark ikke levere arbejdskraften som jeg håber vi kan, kommer de på nu.
Og hvem er det ?.Østeuropa

Håber i forstår dette er skrevet med en kølig sangsom i blodet.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
THAILAND : with Train from Ratchasima trough Bangkok 2010 Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 19-12-2012 05:18
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 1.21 sekunder | 100,390,972 Unikke besøg | jQ Blog