Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
yindee skrev:
Nu fik vi ØK-sangen, så skal vi også have Mærsk-sangen.
ja der var et godt rederi vi hade pligt til at drikke 2 øl resten købte vi sort hos høkeren pris 70 øre for en San Miguel
en flot skude fra en svundet tid
jeg var hyret som koksmat ombord, men lavede mad til besætningen på 34 mand (kokken forsvandt bare, vi så ham aldrig igen)
Jeg mener, at der dengang for mange år tilbage var en uskreven regel, som sagde at når man sejlede (var til havs), så måtte man ikke klage over kokken. - Men så kunne han sgu lige vente til trosserne var i land igen
Måské derfor jeres kok "forsvandt".
Antal indlæg: 3857 Tilmeldt: 08.05.09 Status: Offline
Vi manglede ikke noget i Mærsk, som yindee skrev, vi havde vore 2 bajere hver dag, og så kunne vi gå op til skipperen og få en kasse mere, eller en flaske vodka ekstra hver måned, eller købe det hos høkeren, hvis man ellers opførte sig ordentligt.
Ikke som Donkeymanden, der bankede på døren til Kaptajnen, kl. 3 om natten, splitternøgen, og gerne ville have en bon på en flaske Vodka hos høkeren.
Den faldt ikke i god jord!!
Skal jeg huske at sige.
Men ellers gik det da nogenlunde
Anarki eller Kaos.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
skipper skrev:
Vi manglede ikke noget i Mærsk, som yindee skrev, vi havde vore 2 bajere hver dag, og så kunne vi gå op til skipperen og få en kasse mere, eller en flaske vodka ekstra hver måned, eller købe det hos høkeren, hvis man ellers opførte sig ordentligt.
Ikke som Donkeymanden, der bankede på døren til Kaptajnen, kl. 3 om natten, splitternøgen, og gerne ville have en bon på en flaske Vodka hos høkeren.
Den faldt ikke i god jord!!
Skal jeg huske at sige.
Men ellers gik det da nogenlunde
har aldrig haft grund til at klage over Mærsk, man fik syntes jeg en fin behandling så længe du passede dit arbejde og ikke var alt formeget ædru
Jeg sad tænkte på hvad det farligste var jeg havde gjort til søs.
Og kom til at tænke på en hyre jeg tog med trusserederen Lønborg.
Skibet lå i Rotterdam, og vi havde en last til Dublin.
På vej over Den Elgelske Kanal løb vi ind i en storm.
Midt på natten blev vi vækket, og fik ordre til at tage redningsvestene på os, da skibet var synkende.
Det viste sig at lugerne på bakken var dårligt skalkede, og at skibet tog vand ind, og blev tungere og tungere, og at stævnen lå i niveau med havet.
Alle var selvfølgelig oprevne, men alle matroserne nægtede at gå på dæk, selvom det vel var deres opgave.
Så det blev til at jeg, og en engelsk donkeymand, måtte klatre derud, i vand til livet, medbringende en forhammer, til at slå døren åben med.
Det lykkedes, og det var dejligt afslappende at se stævnen rejse sig, må jeg indrømme
Anarki eller Kaos.
Og enden på historien blev selvfølgelig at jeg fik fem kolde tæer i røven, ved først givne lejlighed, skipperen havde fået sig et forklaringsproblem.
Sådan kan det gå, når man ikke passer på.
Anarki eller Kaos.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
skipper skrev:
Og enden på historien blev selvfølgelig at jeg fik fem kolde tæer i røven, ved først givne lejlighed, skipperen havde fået sig et forklaringsproblem.
Sådan kan det gå, når man ikke passer på.
jeg har aldrig lavet noget forkert, tror jeg nok
en søndag blev der serveret 2 retter mad, straks kom 3 styrmanden i kabyssen medbringende 4 øl , han ville ikke klage, men de havde al så krav på tre retter om søndagen
jeg gjorde ham opmærksom på at med 4 øl kom man ikke langt, der kom 4 mere
ok i får tomatsuppe var svaret, 5 liter lunken vand blev blandet op med en dåse tomatpure, så blev den suppe serveret
igen kom styrmanden på banen medbringende 4 øl, han var glad for tomat suppen, men han syntes der manglede lidt indhold i den eller fine suppe, ok 500 gram rå ris blev heldt i suppen
nu var alt ok, jeg blev ikke fyret, for gode kokke var der mangel på