Antal indlæg: 3360 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Søren Lyngbjørn: Ekstra Bladet har både skadet og hjulpet
Det frigivne gidsel Søren Lyngbjørn løfter i sit første interview også sløret for sit syn på pressens - herunder Ekstra Bladets - rolle i den langstrakte gidselaffære, der varede fra 12. januar 2011-30. april 2013. Og det er en opfattelse, der hverken er sort eller hvid:
- Den massive pressedækning, og ikke mindst Ekstra Bladets kampagne, betød, at vi blev dyrere og kom til at sidde dernede i længere tid, siger Søren Lyngbjørn til Fyns Amts Avis, men understreger samtidig, at han er glad for, at der blev sat kritisk fokus på gidseltagningerne ud for Afrikas Horn:
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
Eks-gidsel: Straf mine bødler
Søren Lyngbjørn tordner mod de pirater, der holdt fanget gidsel i 26 måneder. Ekstra Bladet har mødt det tidligere gidsel på Ærø http://ekstrablad...096907.ece
Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
Måské alligevel ikke så "rosenrødt" med forholdet til rederiet.
Den danske sømand Søren Lyngbjørn fortæller til Fyns Amts Avis, at han og kaptajn Eddy Lopèz ikke har modtaget faretillæg for de 838 dage, de sad som gidsler i Somalia. Samtidig er de to sømænd sammen med de fire filippinske besætningsmedlemmer blevet fyret fra rederiet den 2. september.
”Det virker urimeligt, at man får faretillæg for at sejle fra A til B, men at man ikke får tillæg for at sidde to og et halvt år som gidsler,” siger Søren Lyngbjørn til Fyns Amts Avis.
Faretillægget udgør en fordobling af lønnen, så længe man befinder sig i farefyldt farvand, og som gidsler i 838 dage i Somalia, mener Søren Lyngbjørn, at rederiet bør udbetale faretillæg for denne periode.
Gennem sin fagforening, Søfartens Ledere, kæmper han sammen med kaptajnen Eddy Lopéz for at få udbetalt faretillægget.
Direktør hos Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, bekræfter, at man har henvendt sig til Shipcraft om både det manglende faretillæg til de to danske officerer, samt ansættelsesforholdene for alle seks søfolk.
Der foreligger ingen forklaring til, hvorfor de seks sømænd er blevet fyret.
”Vi er i dialog med rederiet om vores to medlemmers ansættelsesforhold. Og vi vil gerne i dialog med Shipcraft om faretillægget”, siger han til Ritzau.
Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra administrerende direktør i Shipcraft, Claus Bech, som ikke har svaret på Ritzaus henvendelser.